Veel fietsongelukken door nutteloze paaltjes: 'De helft kan weg' - Omroep Brabant

Veel fietsongelukken door nutteloze paaltjes: 'De helft kan weg'

8 december 2022 om 10:30 • Aangepast 15 december 2022 om 16:07
nl
Paaltjes op en rond fietspaden zorgen in Brabant jaarlijks voor zeker 360 verkeersongevallen met fietsers en snorfietsers. De Fietsersbond in Den Bosch wil daarom 96 van ruim 200 onderzochte paaltjes in de gemeente weg hebben. “Het lijkt een klein probleem, maar de paaltjes zorgen voor zinloze slachtoffers”, zegt afdelingsvoorzitter Peter van Doremalen van de Fietsersbond in Den Bosch.
Profielfoto van Megan Hanegraaf
Geschreven door

Jaarlijks botsen er landelijk zo'n 2400 fietsers tegen een paaltje. 1500 van deze mensen raken ernstiger gewond: denk aan gebroken armen, benen en polsen.

De Bossche afdeling schrok enorm van die cijfers. Volgens haar konden de meeste ongevallen worden voorkomen als de paaltjes niet of beter waren geplaatst. “De paaltjes staan er om auto’s tegen te houden. Dus we begrijpen wel dat die paaltjes worden geplaatst. Maar er is veel te weinig gekeken naar veiligere oplossingen.”

“Bij het plaatsen van de paaltjes is er weinig gezond verstand gebruikt.”

Daarom voert de Fietsersbond landelijk actie om overbodige paaltjes te verwijderen. De Bossche Fietsersbond heeft bijna alle Bossche wijken en de dorpen Rosmalen, Engelen en Bokhoven onderzocht. Uit hun onderzoek blijkt dat 96 van de 207 paaltjes daar helemaal niet nodig zijn.

Aad Smid, ook van de Fietserbond in Den Bosch, laat tientallen foto’s zien van fietspaden met paaltjes die gevaarlijk en overbodig zijn. “Bij het plaatsen van de paaltjes is er weinig gezond verstand gebruikt. Wat we heel vaak zien is dat er meerdere paaltjes naast elkaar staan. Dat is heel onhandig, want als een fietser uitwijkt, botst hij tegen het paaltje ernaast.”

Zijn collega: “De paaltjes moeten voorkomen dat auto's op fietspaden of in fietsgebieden rijden. Maar soms kunnen auto’s door een verhoogde stoeprand, lantaarnpaal of struiken niet eens het fietspad op. Dan is zo’n paaltje zinloos."

“In Den Bosch mankeert er aan bijna elk paaltje wel iets.”

De overige 111 onderzochte paaltjes moeten blijven staan, maar bijna allemaal moeten ze beter zichtbaar worden gemaakt. Volgens de Fietsersbond mankeert er in de gemeente Den Bosch aan bijna elk paaltje wel iets. Er zijn wettelijk geen regels voor het plaatsen van fietspaaltjes, maar er zijn wel adviezen die een gemeente kan opvolgen.

Van Doremalen legt uit waar een gemeente op kan letten. “Eén paaltje is vaak voldoende en die plaats je altijd in het midden van het fietspad. Liefst op een plek waar mensen al langzamer fietsen en nooit in een scherpe bocht”, zegt hij. “Verder moeten de paaltjes opvallen, ook in het donker. En een wit geribbelde markering op het wegdek is van belang, zodat een fietser alvast wordt gewaarschuwd.”

Donderdagochtend heeft de bond hun onderzoek aan de wethouder overhandigd. “Wij hebben ons huiswerk gedaan. De gemeente hoeft het plan alleen nog maar uit te voeren”, zegt Van Doremalen.

De wit geribbelde markering op de straat en de kleur van het paaltje zijn nodig om fietsers te waarschuwen (foto: Fietsersbond Den Bosch)
De wit geribbelde markering op de straat en de kleur van het paaltje zijn nodig om fietsers te waarschuwen (foto: Fietsersbond Den Bosch)

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.