'Rund um Hause' wordt de nieuwe vakantietrend door krimpende portemonnee

29 december 2022 om 12:00 • Aangepast 31 december 2022 om 15:08
nl
Dure boodschappen, hoge energierekeningen en andere vormen van inflatie halen een flinke hap uit ons vakantiebudget. En daarom gaan we komend jaar minder ver van huis en laten we de dure attracties vaker links liggen. Althans dat voorspelt Goof Lukken, vrijetijdsdeskundige en docent aan de Breda University of Applied Sciences. Navraag leert dat attractieparken (nog) geen plannen hebben om met kortingsacties mensen te verleiden tot een bezoek.
Profielfoto van Raoul Cartens
Geschreven door
Raoul Cartens

Lukken schrijft dit in zijn jaarlijkse vooruitblik op de komende vrijetijdstrends.

"De inflatie heeft grote invloed op ons vakantiegedrag; dat zien we nu al aan de bestedingen. Onze budgetten worden lager, dus houden veel mensen minder geld over om aan vakantie te besteden. Grote meerdaagse rondreizen in het buitenland worden echt iets voor de happy few", licht Lukken toe.

In plaats daarvan blijven we dichter bij huis of zelfs helemaal thuis. Gekscherend ook wel 'Rund um Hause' genoemd, maar er is intussen een nieuwe term voor. Lukken: "Ja, de 'staycation' . Tijdens de coronacrisis hebben veel mensen - omdat we vooral binnen moesten blijven - geïnvesteerd in hun huis. En met alle digitalisering kunnen we nu ook veel entertainment in huis halen."

Ook gaan we op zoek naar gratis of goedkope bestemmingen in de buurt. "Hierbij is te denken aan wandelen en fietsen, wel met bijpassende belevingsroutes, zoals ‘ De zwarte Kaat’ bij Bladel. Maar ook aan bezienswaardigheden, zoals kerken, kastelen of monumenten.

Lukken verwacht dat attracties en recreatiebedrijven zullen gaan inspelen op de smallere beurs. "Die bedrijven moeten toch echt bewuster naar hun prijzen gaan kijken. Ze zullen weer kortingen moeten gaan aanbieden, zoals vroegboek-korting en spaaracties in samenwerking met supermarkten."

De Efteling wil opnieuw uitbreiden. (Foto: ANP)
De Efteling wil opnieuw uitbreiden. (Foto: ANP)

Maar bij de Efteling hebben ze die plannen nog niet. Woordvoerder Nina Hawinkels: "We hebben natuurlijk al onze kortingsacties voor de Winter Efteling en de Zeven Mijls Zomer." Het goedkoopste toegangskaartje voor het attractiepark in Kaatsheuvel blijft ongewijzigd op 38 euro per persoon.

Ook bij recreatiebedrijf RCN, onder meer eigenaar van vakantiepark de Flaasbloem bij Chaam, hebben ze vooralsnog geen plannen voor extra prijsverlagingen. Sammy van de klantenservice: "We hebben wel onze eindejaarsknaller met korting als je vroeg je verblijf bij ons boekt. Andere prijsverlagingen hebben we niet op de planning."

Vrijetijdsbedrijf Libema, eigenaar van onder meer de Beekse Bergen, heeft nog niet kunnen reageren op de vraag of het extra prijsverlagingen gaat doorvoeren.

Goof Lukken blijft wel positief over de kansen voor attracties en vakantieparken: "De toekomst voor de gastvrijheidsindustrie en het toerisme lijkt er nog steeds goed uit te zien. Toch zal de consument kritischer worden op de prijs-kwaliteitsverhouding. Genieten en elkaar live ontmoeten blijven een eerste levensbehoefte. Zeker omdat de Nederlander graag even ontsnapt aan de realiteit van inflatie, oorlog en energiecrisis."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.