Lift op station is al maanden stuk: 'Ik kan nu niet naar mijn vrienden'

26 februari 2023 om 10:07 • Aangepast 7 maart 2023 om 02:01
nl
De lift op station Geldrop is al maanden stuk, tot groot verdriet van de 23-jarige Niels van Lenthe. Als rolstoelgebruiker kan hij nu niet zelfstandig naar zijn vrienden of naar een wedstrijd van PSV.
Profielfoto van Studio040
Geschreven door

Met de trein naar Eindhoven is voor Niels de manier om erop uit te gaan. Dat de lift nu al maanden kapot is, is voor hem extra zuur. "Dat het kapot gaat kan gebeuren, maar er moet wel zicht zijn op een oplossing", vertelt Niels. Tijdens de jaarwisseling werd de lift door vandalen vernield, maar er zit nog steeds geen vooruitgang in de zaak.

"Dit moet toch te verhelpen zijn?"

Stiefvader Frank van der Sangen zegt dat hij van het kastje naar de muur wordt gestuurd door NS en ProRail. "Dit moet toch te verhelpen zijn? Dan bel ik met de klantenservice en wordt er gezegd dat mijn klacht wordt behandeld, maar ik hoor niets terug. Er is ook geen schuine helling waar Niels met zijn rolstoel mee naar boven kan gaan. Die is weggehaald helaas."

De NS laat in een reactie weten het vervelend te vinden voor reizigers die genoodzaakt zijn de lift te nemen. "Door vandalisme is er flink wat schade veroorzaakt aan de lift. Omdat de lift flink beschadigd is en onderdelen op dit moment lastig leverbaar zijn, gaat reparatie enkele maanden in beslag nemen. Er wordt dus zeker gewerkt aan een oplossing", laat een woordvoerder aan Studio040 weten.

Een oplossing blijft dus nog even achterwege, maar de NS biedt reizigers wel een alternatief. "Reizigers die hierdoor hinder ondervinden kunnen contact opnemen met de klantenservice van NS. Dan zoeken we een passende oplossing."

"Stel je komt hier aan met de trein en je kunt niet naar beneden. Wat moet je dan doen?"

Een van de oplossingen is een regiotaxi, waar Niels een paar keer gebruik van heeft gemaakt. Maar ideaal is het niet. Je moet een eindtijd afspreken en de planning is strak. "Dat haalt een groot deel van mijn vrijheid weg", vertelt Niels. "Het is tijdrovend en je bent er veel tijd mee kwijt." Communicatie gaat ook lastig. "Een keer stonden we een half uur in de kou te wachten op de regiotaxi", vertelt Frank. "Die stond aan de verkeerde kant van het stadion te wachten en omdat we ook niet weten welk taxibedrijf komt, konden we ook geen contact opnemen."

Ook voor rolstoelgebruikers die aankomen op het station is het vervelend. Het wordt vooraf namelijk niet gecommuniceerd dat de lift kapot is. "Dat vind ik nog het ergste", vertelt Niels. "Stel je komt hier aan met de trein, en je kunt niet naar beneden. Wat moet je dan doen?"

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!