Kinderlongarts Noor verzet zich tegen rokende influencers op TikTok

3 april 2023 om 07:00 • Aangepast 13 april 2023 om 02:04
nl
De Moergestelse kinderlongarts Noor Rikkers voert op het sociale medium TikTok fel actie tegen roken. Zij en andere dokters maken zich zorgen over de grote hoeveelheid video's met sigaretten en vapes op het platform. Het zou jongeren aanmoedigen om zelf te gaan roken. Daarom richt een artsencollectief zich rechtstreeks tot rokende influencers, zoals Michelle Beenakkers uit Breda. De TikTokker verwijdert haar vape-videos, zoals haar wordt gevraagd, maar ze vindt het ook een beetje heftig. "Nogal grof om te zeggen dat ik hét gezicht van de dodelijke tabaksindustrie ben", reageert ze erop.
Profielfoto van Carlijn Kösters
Geschreven door

"Sigaretten stinken en zien er inmiddels een beetje sneu uit, maar vapes (elektronische sigaretten) hebben leuke kleurtjes en smaakjes", stelt longarts Rikkers. "Dat is allemaal bedacht om jongeren toch weer verslaafd te maken." Daarom heeft zij zich met andere bekende artsen aangesloten bij het initiatief Artsen Slaan Alarm.

Via sociale media willen ze afrekenen met de tabaksindustrie, die er vaak voor zorgt dat de dokters ooit gezonde longen toch terug zien in de spreekkamer. En die actie begint onder meer bij het aanspreken van influencers. Want video's plaatsen met een vape of sigaret? "Daarmee ben jij het gezicht van de dodelijke tabaksindustrie."

Kinderlongarts Rikkers wil daarom dat video's met sigaret of vape worden verwijderd, om te voorkomen dat jonge volgers door de mediamakers worden geïnspireerd. De artsen vragen het zelfs letterlijk. "Influencers zijn zich soms niet bewust van de invloed die ze hebben, maar ze moeten wel bewust worden van hun rol", zegt de dokter.

"Helaas hield geen één campagne of ouder een opstandige puber zoals ik tegen."

Veel mensen zijn blij om de video's te zien. Maar de influencers zelf, die reageren soms een beetje sceptisch en lacherig. Zo antwoordt TikTokker Monica Geuze, een influencer met bijna 450.000 volgers, cynisch op de videoboodschap van IC-arts Diederik Gommers. "Ga je voor views of voor gezondheid?", vraagt hij in het filmpje. "Views", knikt ze lachend.

Hetzelfde doet de Bredase Michelle Beenakkers, als antwoord op de videoboodschap van Rikkers. "Het gezicht van de dodelijke tabaksindustrie? Ik ben het gezicht van alle gezichtsuitdrukkingen", schrijft de TikTokker, met ruim 51.000 volgers op het medium. "Helaas hield geen één campagne of ouder een opstandige puber zoals ik tegen." Wel haalde ze negen eerder geplaatste vape-videos weg, waar Rikkers haar ook voor heeft bedankt.

Hoe effectief is de artsencampagne nou eigenlijk echt? "Natuurlijk is TikTok een goede plek om jong publiek te bereiken", zegt de Eindhovense influencer Maaike van Houten erover. "Om mensen zich hiervan bewust te maken, is het heel goed. Maar om influencers te vragen of ze hun content hiervoor willen verwijderen, is wel apart."

"We hebben ruim twee miljoen views gehad, met ook heel veel positieve reacties."

Ze denkt dat het maken van een ander soort video's misschien een beter plan is. Bijvoorbeeld zonder zich direct te richten op het filmpje van een influencer, maar met een verhaal dat de arts uit eigen ervaring vertelt. Van Houten: "Of misschien met een grappige sketch."

Dat het voor sommigen voelt als wijzen met een vingertje, snapt kinderlongarts Rikkers wel. "Maar dat is echt niet de bedoeling", reageert ze. Waar het haar vooral om draait, is dat veel mensen het hebben gezien. "We hebben ruim twee miljoen views gehad met voornamelijk positieve reacties."

Hoe meer aandacht, hoe meer bewustzijn, hoe minder patiënten zij uiteindelijk in haar spreekkamer krijgt, vindt Rikkers. En daar is het de artsen uiteindelijk allemaal om te doen.

Wachten op privacy instellingen...

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!