Hoe veilig is de ondergrondse parkeergarage als er brand uitbreekt?

16 mei 2023 om 08:00 • Aangepast 25 mei 2023 om 02:02
nl
Bezoekers van de parkeergarage Sint Jan in Den Bosch konden zondag niet meer met hun auto's of motoren naar buiten. De ijzeren rolluiken gingen dicht na een vals brandalarm dat werd veroorzaakt door een wolk van uitlaatgassen uit één auto. Die rolluiken hadden ook weer open moeten gaan, maar dat gebeurde niet. Bezoekers konden wel te voet naar buiten. De vraag die blijft hangen: hoe veilig zijn parkeergarages eigenlijk?
Profielfoto van Loïs Verkooijen
Geschreven door

Marcel Koene van Brandweer Nederland heeft al heel wat parkeergarages beoordeeld op brandveiligheid. "De rolluiken in de Bossche parkeergarage moeten ervoor zorgen dat een brand zich niet zomaar uitbreidt. Ze maken een garage dus veiliger, maar ze horen wel open te gaan als de brandweer ziet dat er niets aan de hand is. Door een storing gebeurde dat niet."

"Garages worden eens per jaar gekeurd, dit soort systemen zoals in Den Bosch ook. Dat het niet werkte, was een kwestie van pech."

Veiligheidsmaatregelen in ondergrondse parkeergarages zijn van levensbelang, want branden zijn daar veel gevaarlijker dan boven de grond, vertelt Koene. "Er komt veel gevaarlijke rook vrij en de hitte kan nergens heen."

"Elektrische auto is moeilijk te blussen."

Dat merkten ook de bewoners van een appartement aan de Monseigneur Zwijsenstraat in Breda eind 2022. Door rook raakten de woningen boven de parkeerkelder zwaar beschadigd en gingen elektriciteitskabels en waterleidingen kapot. De bewoners konden maandenlang niet naar huis.

Hoe vaak een brand in een parkeergarage ontstaat, wordt niet bijgehouden. Maar volgens Koene maakt de komst van steeds meer elektrische auto's de parkeergarage wel iets gevoeliger voor brand. Een elektrische wagen is ook moeilijk te blussen. "Omdat de accu in een gesloten huls zit, kan de brandweer er lastig bij komen", vertelt Koene. Zelfs als het vuur uit is, kan een hete accu later opnieuw vlamvatten.

"Elektrische auto's moeten in een container met water worden geplaatst, zodat de auto helemaal kan afkoelen. Maar het is een uitdaging om een brandende auto de garage uit te krijgen."

"Een sproeisysteem wordt verplicht."

“Sinds tien tot vijftien jaar is er wettelijk niet veel veranderd voor de bouw van een parkeergarage, terwijl de auto’s wel zijn veranderd”, zegt Koene. “Er wordt veel meer met rubber en kunststof gewerkt en dat is gevoeliger voor brand.”

Daarom wilden Koene en zijn collega’s een wetswijziging en die gaat er nu ook komen. Op 1 januari 2024 moeten nieuwe parkeerkelders onder woningen een sproeisysteem hebben. "Vaak kan zo'n installatie de brand blussen en als dat niet lukt, bijvoorbeeld in een elektrische auto, blijft de situatie in ieder geval onder controle."

Het is een stap in de goede richting, maar Koene is nog niet tevreden: "Zo'n sproeisysteem zou eigenlijk in alle parkeergarages moeten komen, maar dat vinden gemeenten en bouwbedrijven te duur", zegt hij.

"Breng eerst jezelf in veiligheid."

Bezoekers van een parkeergarage, vooral elektrische rijders, kunnen zelf ook een steentje bijdragen aan de brandveiligheid, vindt Koene. "Als je tegen een paaltje bent gereden, kan klap de accu beschadigen. Daardoor kan hij later gaan branden. Zet je auto daarom voor de zekerheid buiten als je ergens tegenaan bent gereden."

En mocht er een brand zijn: 'Laat dan je auto staan en breng jezelf eerst in veiligheid'.

LEES OOK: Laila mag na brand in parkeergarage niet naar huis: 'Voel me ontheemd'

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!