Quintus’ vriendin kreeg geen thuiszorg, maar wel de rekening

23 augustus 2023 om 11:12 • Aangepast 1 september 2023 om 02:01
nl
Ichelle (33) uit Tilburg heeft weinig energie sinds ze door een ongeluk een hersenbeschadiging kreeg. Daarom heeft ze recht op thuiszorg. Maar die thuiszorg krijgt ze niet. De rekeningen krijgt ze echter wel. En omdat ze niet betaalt, heeft ze nu een deurwaarder op haar dak.
Profielfoto van Tom van den Oetelaar
Geschreven door

Eigenlijk wil Ichelle helemaal niet in de publiciteit, maar ze heeft zich laten overhalen door haar vriend Quintus van Amstel: “Mijn vriendin zegt: we bellen wel weer naar het incassobureau. Maar ik heb na al dit gedoe geen vertrouwen dat het dan wel lukt, ik ben tot nu toe altijd doorgestuurd naar iemand anders.” Dus vertelt hij ten einde raad hun verhaal aan Omroep Brabant.

Voor haar ongeluk in 2017 had Ichelle een actief leven, zegt Quintus: “Ze was docent wiskunde. Had altijd energie, sportte, deed vrijwilligerswerk. Sinds het ongeluk kan ze moeilijk informatie verwerken en onthouden en ze is gevoelig voor licht en geluid.” Ichelle is afgekeurd voor de rest van haar leven. Daarom heeft ze recht op thuiszorg.

"Met een koud sopje schoof ze wat stof opzij."

“Maar dat is eigenlijk geen hulp, meer een belasting”, legt Quintus uit. “Een meisje van ongeveer 18 kwam tien minuten te laat binnen en ging ook vroeger weg. Schoonmaken was er niet bij. Met een koud sopje schoof ze wat stof opzij en dat was het. Voor mijn vriendin is het heel vermoeiend een bed op te maken. De hulp stopte de deken een kwartslag gedraaid in een eenpersoons dekbed. Dus moest Ichelle de trap op, de deken eruit halen en dat herstellen. Dat was te veel.”

Na klachten stuurde Acteon Thuiszorg een nieuwe medewerker, maar ook dat ging mis: “Op die dag had mijn vriendin thuis therapie. Dat is heel intensief, dus dat kwam echt niet uit. Ruim van tevoren had ze de afspraak afgezegd, maar op de dag zelf stond de medewerker toch aan de deur. Weer een extra belasting.” Ook al was de afspraak op tijd afgezegd: er kwam toch een factuur. Dat was de druppel: Ichelle zette de thuiszorg stop. Het vertrouwen was weg.

Volgens directeur Hein Wiekart van Acteon ligt de zaak anders: “Bij ons is niets bekend over het afzeggen van die afspraak. En wij hebben alles genoteerd. Maar wij hebben uiteindelijk, en dat heb ik zelf beslist, die afspraak afgemeld.”

"Ik bevestig het niet, u moet me maar vertrouwen."

Toch bleven er volgens Quintus facturen komen: “Ik belde de administratieve instantie die de facturen verzorgt, CAK, en ze vertelden me dat dat écht de laatste factuur was. ‘Wilt u dat dan schriftelijk bevestigen?’ ‘Nee, dat niet, u moet me maar vertrouwen.’ ‘Maar de vorige keer toen u dat zei, klopte het ook niet’, zo ging dat gesprek.”

Een half jaar lang kreeg Ichelle facturen op haar dak, toen stopte het. Maar de ellende was nog niet voorbij: “Voor die ene keer dat er een medewerker van de thuiszorg bij ons op de stoep stond, door een fout van de thuiszorgorganisatie zelf, kreeg ze een deurwaarder op haar dak.”

Wiekart: “Wij hebben schriftelijk aan onze cliënt en bij het CAK laten weten dat die afspraak was afgemeld. Maar dat er een half jaar lang nog facturen zijn gestuurd? Dat kan. CAK staat niet bekend om zijn betrouwbaarheid, zal ik het zo zeggen? Wij krijgen daar ook heel veel klachten over. Maar wij zijn niet verantwoordelijk voor de rekeningen.”

"Ze hadden toch gezegd dat ik niet hoefde te betalen?"

Quintus’ ogen staan droevig. “Terwijl ze bij de thuiszorg hadden gezegd dat ze niet hoefde te betalen, toch een deurwaarder? ‘Dat moet je dan maar eventjes aanvechten’, zeiden ze. Maar ik heb ik weet niet hoe vaak gezegd: ‘Ik loop als mantelzorger echt op mijn tandvlees en mijn vriendin ook. Het is al triest genoeg dat Ichelle ervoor heeft gekozen om geen thuiszorg te krijgen, omdat jullie het niet kunnen.’ Ik wil gewoon echt dat dit nu stopt.”

Omroep Brabant heeft ook het CAK om een reactie gevraagd. Het CAK beloofde het uit te zoeken, maar belde ondertussen naar Quintus, vertelt hij: "Ze liet weten dat nu het incassobureau wel zal stoppen. Terwijl haar collega eerder zei dat dat niet kon".

Later gaf het CAK ook een schriftelijke reactie aan Omroep Brabant. De organisatie bevestigt dat het onterecht een factuur had gestuurd: "Dat is uiteraard vervelend en hadden wij direct aan mevrouw moeten laten weten. Onze dienstverlening had beter gemoeten. Burgers mogen van ons verwachten dat we duidelijkheid bieden, ons inleven in de situatie van mensen en zorgen dat mensen weten waar zij aan toe zijn."

Volgens het CAK is de zaak nu opgelost. Maar Quintus blijft sceptisch: "Natuurlijk moet nog blijken of het nu ook echt stopt. Want die belofte hebben we eerder gehoord."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!