Peter zet auto aan laadpaal bij Lidl en doet heel dure boodschappen

23 februari om 07:00 • Aangepast 6 maart om 02:01
nl
Even boodschappen doen bij de Lidl is Peter Jansen duur komen te staan. Peter parkeerde zijn auto een paar keer aan de laadpaal bij die supermarkt in Kaatsheuvel. Aan het einde van de maand kreeg hij de rekening gepresenteerd: bijna 500 euro. Dat heeft alles te maken met het blokkeertarief. Naast het laden van de nodige kilowatturen betaalt de automobilist tegenwoordig op veel plekken ook voor de extra minuten als de accu allang is gevuld. En daar ging het bij Peter mis.
Profielfoto van Corné Verschuren
Geschreven door

De verbazing van Peter was groot toen hij de rekening van bijna 500 euro nog eens goed bekeek. De hoeveelheid geladen kilowatturen (kWh’s) kon het hoge bedrag niet verklaren. Peter heeft niet eens een volledig elektrische auto, maar een plug-in hybride. “Mijn vrouw heeft de auto steeds netjes van de lader gehaald toen deze na vier uur vol was, we zijn zeker geen laadpaalklevers”, zegt Peter tegen de ANWB.

Omgerekend zou de rekening van 500 euro een tarief van maar liefst 11,39 euro per kilowattuur zijn. De officiële tarieven van de laadpaal lieten echter andere prijzen zien: geen 11,39 euro, maar 66,6 cent per kWh.

Peter en zijn vrouw hadden vooraf nog in hun app gecontroleerd wat de tarieven van de betreffende paal zijn. Ze zouden zelfs gratis kunnen laden. "Later bleek dat er op die locatie twee laders getoond werden in de app", zegt Peter. "Die met de juiste, hoge tarieven en deze gratis laadpaal. In werkelijkheid bleek er echter maar één laadpunt: die met de hoge tarieven.”

“Voortaan start ik laadsessies niet meer met de laadpas."

Later werd duidelijk dat het laadpunt bij de Lidl is overgenomen en dat de oorspronkelijke exploitant de paal niet heeft afgemeld.

Op vragen van de ANWB liet de Lidl weten dat er een tijdslimiet is ingevoerd van 40 minuten om misbruik te voorkomen. Sta je langer op te laden dan komt er een blokkeertarief 54,6 cent per minuut en daar zit geen maximum aan.

Als service aan haar klanten heeft de supermarktketen een aantal laadpalen bij de winkel geplaatst. 'Hoogste kwaliteit, laagste prijs', is immers de slogan van de Lidl. Daar denkt Peter Jansen nu heel anders over. “Voortaan start ik laadsessies via de app en niet meer met de laadpas, zo weet ik zeker dat ik voortaan bij de juiste paal sta.”

Een woordvoerder van Lidl laat weten dat de tijdslimiet is ingevoerd omdat er misbruik werd gemaakt van hun laders en ze graag zoveel mogelijk klanten willen laten laden. Tegelijkertijd ziet Lidl in dat het huidige blokkeertarief te extreem is en heeft daarom besloten hier per 1 maart mee te stoppen. Klanten bij wie dit blokkeertarief in rekening is gebracht kunnen zich melden bij Lidl en krijgen deze kosten vergoed.

Bij deze Lidl-laadpalen loont het de kleine lettertjes te lezen (foto: Noël van Hooft).
Bij deze Lidl-laadpalen loont het de kleine lettertjes te lezen (foto: Noël van Hooft).

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!