Eindhoven Airport gaat in 2027 definitief vijf maanden dicht

15 maart om 08:16 • Aangepast 27 maart om 02:01
nl
Eindhoven Airport gaat vanaf februari 2027 vijf maanden dicht. De start- en landingsbaan moet worden gerenoveerd. Dat heeft de directie van de luchthaven laten weten.
Profielfoto van Freek van der Venne
Geschreven door

Belanghebbenden werden onlangs van de plannen op de hoogte gesteld. Binnenkort gaan zij praten met de directie van de luchthaven.

Reisorganisatie TUI, die veel gebruikmaakt van Eindhoven Airport, weet nog niet hoe de sluiting moet worden opgevangen, laat een woordvoerder weten. "In het gesprek met de directie hopen we te horen hoe we dit in goed overleg kunnen oplossen."

Reiskoepel ANVR gaat ervan uit dat duizenden vluchten verplaatst worden. Dat zou betekenen dat veel reizigers moeten uitwijken naar andere luchthavens.

Ook Transavia is geïnformeerd over de plannen. De maatschappij is jaarlijks goed voor een derde van de ruim 40.000 vluchten op Eindhoven Airport. "Vijf maanden is een lange periode", zegt een woordvoerder. "Er is dus een hoop werk aan de winkel."

Bezorgde reacties
Eerder liet Frank Oostdam van reiskoepel ANVR al weten met grote vrees naar de werkzaamheden te kijken. "Tien procent van het vakantieverkeer in Nederland vertrekt vanaf deze luchthaven. Mijn voorstel zou zijn om de vluchten te verdelen over de andere luchthavens. Ik besef dat dat makkelijker is gezegd dan gedaan. Maar het kan niet zo zijn dat het probleem op het bordje van de reissector terechtkomt."

Toch is de maandenlange sluiting volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de Technische Universiteit Delft geen onnodig lange periode. "Op Schiphol gaan de banen ook maanden dicht voor onderhoud. Het verschil is dat je in Eindhoven maar één start- en landingsbaan hebt."

Wat gaat er gebeuren op Eindhoven Airport?

Bij de complete renovatie van de start- en landingsbaan wordt ook de verlichting, bekabeling en afwatering vernieuwd. Tegelijk wordt onder meer het Instrument Landing System (ILS) flink verbeterd.

Met het nieuwe ILS wordt landen en opstijgen bij zeer dichte mist mogelijk. Bij de huidige versie moet minstens sprake zijn van 550 meter zicht bij landingen en 300 meter bij het opstijgen. Aan het nieuwe ILS hangt een pittig prijskaartje van zo'n tien miljoen euro.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!