Heel het land smult van De Bauers en dit is waarom: 'Zeldzame televisie'

13 april om 14:30 • Aangepast zaterdag om 02:05
nl
Bijna heel Nederland heeft de nieuwe tv-serie De Bauers inmiddels omarmd. Ook de tweede aflevering van de serie van het gezin van Frans Bauer trok zowat anderhalf miljoen kijkers. Daarmee was het donderdag het best bekeken programma en wist het zelfs het achtuurjournaal in te halen. Maar waarom maken wij nou graag zo massaal tijd voor Frans vrij?
Profielfoto van Rochelle MoesProfielfoto van Evie Hendriks
Geschreven door
Rochelle Moes & Evie Hendriks

Twintig jaar lang moesten we wachten tot het Brabantse gezin terug zou komen met een realityserie. Volgens Frans werd er al die jaren gesmeekt om een terugkeer en dat blijkt. De nieuwe serie is een enorm succes. Met uitgesteld kijken erbij trok de eerste aflevering vorige week maar liefst 2,2 miljoen kijkers.

Dat fans zo lang moesten wachten, is volgens mediadeskundige en podcastmaker Bjorn Bouwens een van de redenen voor het succes. "De serie werd in 2003 niet uitgemolken. Daardoor is de reallife soap van De Bauers zeldzame tv geworden waar iedereen mooie en warme herinneringen aan heeft."

"De grootste knuffelbeer van Brabant."

Toch blijft de belangrijkste reden voor het succes de familie zelf. "Wie heeft er een hekel aan Frans Bauer", zegt Bouwens. "Hij is de grootste knuffelbeer van Brabant. En ook de rest van het gezin straalt warmte en gezelligheid uit. Dat gevoel zorgt ervoor dat veel mensen zich met het gezin willen identificeren."

In de tweede aflevering viert Frans zijn vijftigste verjaardag. Of beter gezegd: dat wordt voor hem geregeld. Want als er iets is waar Frans een hekel aan heeft is het 50 worden. Maar zijn gezin trekt alles uit de kast. Een pop in de tuin, een live-schilder, een fanfare van fans, z’n eigen feestbus. En de grootste verrassing: een privéconcert in Ahoy.

Dat de makers deze momenten in beeld brengen, is belangrijk volgens Bouwens. "Het is opmerkelijk dat de muziek die Frans maakt bijna niet meer belangrijk is. Of je nu van de muziek houdt of niet: je kijkt voor de warme familiemomenten."

"Het voelt voor kijkers alsof ze meegroeien met Frans."

De kracht van dit seizoen zit volgens hem ook in de mooie en minder mooie momenten. "Je ziet echt de lach en de traan. De moeder van Frans wordt ouder. Hij is inmiddels zijn vader verloren en de kinderen worden ouder. Daardoor voelt het voor kijkers die twintig jaar geleden keken en nu in dezelfde levensfase zitten alsof ze meegroeien met Frans."

Toch wordt er ook een nieuwe doelgroep bereikt met de realityserie, vooral op social media. Zo is Christiaan, de oudste zoon van Frans en Mariska, met 27.500 volgers een grote hit op TikTok. "Zo wordt de serie ook interessant voor jongeren die geen televisie kijken", legt Bouwens uit.

"Iedereen herinnert zich de iconische Chinees scène."

Zelf keek hij twintig jaar geleden als 21-jarige jongen uit Roosendaal ook. "Ik moet toegeven dat ik de DVD-box zelfs heb gekocht. Dat seizoen was echt lollig. Iedereen herinnert zich de iconische scène dat ze Chinees bestellen met de hele familie. Nu is de mix tussen zwaar en luchtig beter."

De mediadeskundige heeft een advies voor de familie uit Fijnaart. "Als ze het er weer even bij laten na deze serie dan blijft dit een mythisch seizoen."

Bekijk hier het debuut van De Bauers ruim twintig jaar geleden:

Wachten op privacy instellingen...

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.