Ruim 40 kilometer peddelen in een prehistorische kano: 'Was smal en ondiep'

2 mei om 18:02 • Aangepast 26 oktober om 07:09
Bewapend met een prehistorische uitgeholde boomstamkano, twee loeizware maalstenen en een tent gingen Casper, Freddy en Johan de woeste baren van de Dommel te lijf. De werknemers van het PreHistorisch dorp in Eindhoven roeiden vanuit België terug naar het dorp om te ervaren hoe mensen in de ijzertijd goederen vervoerde. "Zo'n maalsteen kun je niet in Nederland vinden, toen moesten we naar België of Duitsland."
Profielfoto van Studio040Profielfoto van Cas Bergs
Geschreven door

"We hadden geen teller mee, maar ik schat dat we zo'n 40 á 45 kilometer hebben afgelegd", vertelt Freddy tegen Studio040. In totaal waren de heren drie dagen onderweg om vanuit Neerpelt in België weer in Eindhoven te komen. Donderdagmiddag werden ze met applaus onthaald na de barre tocht in de zelfgemaakte kano.

"Mensen moesten toen heel erg ver reizen voor sommige spullen", verklaart Casper. "Zo'n maalsteen kun je niet van nature vinden. Toen moesten ze naar België of de Eiffel in Duitsland." De roeiers namen dan ook voor de gelegenheid twee maalstenen mee vanuit België voor in het prehistorisch dorp. Die stenen werden in de ijzertijd gebruikt om graan mee te malen.

Gehuld in bijpassende prehistorische kleding begonnen de drie avonturiers dinsdag aan hun tocht. Maar makkelijk ging het niet. "We hebben wel gemerkt dat de Dommel voor een oude boomstamkano heel erg smal en vrij ondiep is", vertelt Freddy. "Er waren veel bochten. Als het alleen maar rechtdoor was, was het vrij makkelijk geweest."

Vorig jaar werd de kano gemaakt door vrijwilligers van het dorp (foto: Studio040).
Vorig jaar werd de kano gemaakt door vrijwilligers van het dorp (foto: Studio040).

De heren namen zo min mogelijk moderne attributen mee om het authentieke oertijdgevoel te ervaren, geen lichte tenten, geen moderne kleding en geen zonnebrand voor de blakende zon dus. "Wij dompelden onze kleding in het water en legden die dan in onze nek om koel te blijven", lacht Freddy. "Dit was onze remedie tegen de zon."

Onderweg sliepen ze op de oevers van de rivier. "De eerste dag konden we bij iemand in de achtertuin slapen", zegt Casper. "We hebben de kano vorig jaar gemaakt en we wilden graag en grote expeditie daarmee maken", vult Johan aan.

De kano werd helemaal met handgereedschappen gemaakt. Daarmee werd de stronk van de populier, die zo'n duizend kilo weegt, omgetoverd tot een heus vaartuig. "Het is belangrijk om de geschiedenis te blijven vertellen", vertelde de museummanager toentertijd tegen de omroep. "En vooral om die leefbaar te maken."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.