VIDEO

Te smal, te snel, te gevaarlijk: Brabantse fietspaden moeten veiliger

woensdag om 07:00 • Aangepast woensdag om 11:48
nl
Fietspaden in Brabant zijn op veel plekken onveilig en vragen om verbetering. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek van de Fietsersbond en Bouwend Nederland. Met een investering van 2,3 miljard euro kunnen in heel Nederland naar schatting 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden worden voorkomen.

In het rapport zijn gemeenten met fietsroutes met meer dan 150 fietsers per dag geanalyseerd. In onze provincie vallen vooral de gemeenten Dongen en Reusel-De Mierden positief op. Zij scoren goed met relatief brede fietspaden, wat volgens het onderzoek bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Brede fietspaden verkleinen de kans op botsingen tussen fietsers en tussen fietsers en auto's.

Wegen waarbij fietsers en auto's dezelfde rijbaan delen - vaak bij snelheden van 50 tot 80 kilometer per uur, vormen de grootste risico's. Dat komt omdat afslaand verkeer fietsers vaak over het hoofd ziet. In de gemeenten Breda, Eindhoven en Tilburg zijn de meeste van dit soort fietspaden in heel Noord-Brabant.

"Met de komst van de elektrische fiets, bakfiets en fatbike heeft de fietser meer ruimte nodig."

Eindhoven, Tilburg, Heeze-Leende en Breda zijn ook de Brabantse gemeenten met de meeste smalle fietspaden. Volgens het rapport zijn vrijliggende fietspaden de oplossing, al is daar niet altijd ruimte voor. De snelheid verlagen is vaak dan een andere oplossing.

"In Breda valt veel te verbeteren", vindt Kees van Rhijn, voorzitter van Fietsersbond Breda. "De fietspaden zijn te smal en liggen op 50 kilometer per uur-wegen. Zeker met de komst van de elektrische fiets, bakfiets en fatbike heeft de fietser meer ruimte nodig", stelt hij. "Die ruimte is er vaak niet."

De maximale snelheid verlagen naar 30 kilometer per uur zou volgens hem een goede oplossing zijn. "Dit maakt het minder gevaarlijk voor fietsers. Breda is van origine een autostad, geen fietsstad. En dat merk je." Zo ook een oudere fietser, die zich vaak onveilig voelt. "Ik rijd soms om om gevaarlijke wegen te vermijden", zegt de fietser.

Ook een vrouw voelt zich onveilig als het fietspad overgaat in de gezamenlijke doorgaande weg van 50 kilometer per uur. Zeker als er ook bussen rijden, het verkeer stilstaat en ze ertussendoor moet fietsen.

"Iedereen kent het gevoel van fietsen op een te smal pad met auto's die rakelings langs je scheuren."

Verbetering aan de fietsinfrastructuur kunnen volgens de Fietsersbond en Bouwend Nederland niet alleen levens redden, maar ook miljarden besparen. "Elk ongeluk is er één te veel", stelt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. "Dit onderzoek laat zien dat veiligere fietspaden levens kunnen redden. En het stimuleert ook het fietsen zelf, wat goed is voor gezondheid, duurzaamheid en geluk."

Arno Visser van Bouwend Nederland vult haar aan: "Iedereen kent het gevoel van fietsen op een te smal pad met auto's die rakelings langs je scheuren. Dat is niet alleen onprettig, het is ronduit gevaarlijk." Hij noemt investeren in veilige fietsroutes geen luxe, maar noodzaak.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!