VIDEO

Op z’n 20ste al eigen bakkerij: Stijn maakt zijn droom nu al waar

Vandaag om 09:00 • Aangepast vandaag om 10:40
nl
Op je twintigste een eigen bakkerij runnen in een drukke winkelstraat. Voor de meeste mensen blijft het bij een droom, maar Stijn van Seters maakte het waar. Aan de Ginnekenstraat in Breda opende hij begin deze maand Stijn's Bakery, een patisseriewinkeltje.

De jonge bakker begon thuis in Teteringen in de keuken van zijn ouders. Hij bakte taartjes voor familie en vrienden. "Dat werd steeds meer en groter", zegt Stijn in de talkshow Vrijdag van Omroep Brabant. Zijn passie werd steeds serieuzer en dus volgde hij een bakkersopleiding. Ook won hij prijzen met verschillende vakwedstrijden.

Met veel sparen, lange werkdagen en hulp van zijn huurbaas én de gemeente zette hij de stap naar een eigen bakkerij. Hij maakt lange dagen: van dinsdag tot en met zaterdag van zeven uur 's ochtends tot zes uur 's avonds. "Dat zijn flinke dagen. En op maandag doe ik de administratie en leveringen die binnenkomen. Zo blijven we lekker bezig", grijnst hij.

Meer dan alleen bakken
Maar Stijn doet meer dan alleen bakken. Hij verkoopt zijn producten zelf in de winkel én levert aan horecaklanten. "Het helpen van klanten in de winkel vind ik ook heel leuk." Tijd voor een sociaal leven is er nauwelijks. "Ik probeer nog weleens uit eten te gaan, maar het zullen geen gekke dingen meer worden." Zelfs bij griep of verkoudheid blijft hij doorgaan. "Twee paracetamols erin en gáán."

Foto: Omroep Brabant.
Foto: Omroep Brabant.

Hij doet het niet in z’n eentje: zijn goede vriendin Kiara werkt fulltime met hem mee. "Alleen kan ik het niet en wil ik het niet, want dan zou het helemaal een eenzaam bestaan zijn."

Kiara vindt het leuk om voor en met Stijn te werken. "Ik zie hem niet als baas", zegt ze. "Hij kan heel goed zeggen wat ik wel en niet goed doe, maar daar leer ik alleen maar van." Ook zij staat zes dagen per week in de bakkerij. "Ik zie het niet als werken, ik vind het leuk om naar mijn werk te gaan en iedereen blij te maken." Mede-eigenaar worden wil ze niet. "Nee, het is echt van Stijn en het blijft van Stijn. Ik wil graag voor hem werken."

TikTok
Sociale media speelt een grote rol. Vooral TikTok zorgt voor toeloop. "80 procent van de klanten komt langs door TikTok." Een artikel in de krant bracht juist weer een ouder publiek naar de winkel. "Zo hebben we iedere doelgroep te pakken, dat is superleuk."

De grootste publieksfavoriet? Het frambozenslofje. "Met frambozenmousse en citroen crème brûlée. Het ziet er prachtig uit." Maar ook de croissantjes, New York Rolls en ijskoffie doen het goed en zijn allemaal huisgemaakt door Stijn zelf.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.