Jumbo klimt uit 'serieuze crisis': klanten komen terug en omzet stijgt
Daarnaast zat de keten een tijdlang in een 'serieuze crisis', zei toenmalig topman Ton van Veen begin dit jaar bij de presentatie van de jaarcijfers.
Jumbo was minder voordelig geworden in vergelijking met andere Nederlandse supermarkten. Het concern kampte ook met hogere personeelskosten en een competitievere markt. Hierop besloot Jumbo een nieuwe koers te varen.
Stijging omzet
In de eerste helft van 2025 steeg de omzet met 3,7 procent naar 5,8 miljard euro vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Volgens de supermarktketen heeft een scherpere focus op klanten, winkels en het assortiment geleid tot meer klanten en een hogere klanttevredenheid.
Jumbo verwacht dat de druk op inkoopprijzen in de tweede helft van dit jaar 'een uitdaging' blijft, vooral bij A-merken en verse groenten en fruit. Of dit de komende tijd tot hogere prijzen in de supermarkt leidt, is onduidelijk.
Lege schappen
Klanten van Jumbo hebben eerder gemerkt dat er soms lege schappen waren als gevolg van prijsonderhandelingen met leveranciers. Zo ontbraken enige tijd producten van Douwe Egberts, Nestlé en De Ruijter bij de keten.
Wisseling van de wacht
Ton van Veen nam in september 2022 de leiding van Jumbo over van topman Frits van Eerd, die werd aangehouden voor fraude en witwassen. Begin dit jaar kondigde Van Veen zijn vertrek aan. Het bedrijf zoekt naar een definitieve vervanger, tot die tijd neemt Tom Heidman de zaken waar. Heidman is blij dat de "eerste successen" van de nieuwe koers zichtbaar zijn. In de tweede helft van dit jaar gaat Jumbo de strategie verder uitrollen.