Samenwerking HEMA en Jumbo kraakt: deskundigen zetten vraagtekens
In 690 van de ongeveer 725 Jumbo supermarkten in ons land en België is een schap met theedoeken, kaasschaven, kaarsen, panty's, nagelschaartjes en spullen voor een verjaardagsfeestje te vinden. Begin 2021 kocht de familie Van Eerd, die ook eigenaar is van de supermarkten van Jumbo, de HEMA. Sinds dat jaar werken de twee samen.
Maar nu, ruim vier jaar later, hebben retailexperts hun twijfels of de samenwerking wel genoeg oplevert. Wat Jumbo precies overhoudt aan de spullen van HEMA is niet helemaal duidelijk. Wel dat de Jumbo vorig jaar en in 2023 voor ruim 14 miljoen euro aan spullen van de HEMA kocht. Die spullen liggen dan vervolgens in de schappen in de Jumbo.
Hoewel de precieze omzet niet helemaal bekend is houdt de Jumbo daar per supermarkt niet veel aan over volgens RTL Nieuws. Supermarktexpert Erik Hemmes beaamt dat. "Het is zes keer minder dan gemiddeld", zo berekent hij. Bij Jumbo komt de omzet volgens hem uit op zo'n 100 euro per meter, per week. Gemiddeld is de omzet van andere schappen in een supermarkt per meter zo'n 580 euro per week.
Stoppen?
Stoppen hoeft volgens Hemmes ondanks de verkoopcijfers niet: "Soms is het niet zo erg als je op sommige producten minder omzet draait. Je kunt het lijden als je vindt dat het een service is aan klanten, vergelijkbaar met het verkopen van postzegels."
Retaildeskundige Paul Moers is verbaasd dat de omzet van HEMA-schappen bij Jumbo zo laag is. "HEMA is toch een fantastisch merk en die schappen vallen wel op, maar blijkbaar zit het niet helemaal in ons systeem om die producten in een supermarkt te kopen", zegt hij.
Het verbaast hem te meer omdat HEMA een gevestigd en langer bestaand merk is. "Misschien kopen consumenten dat soort producten bij de Action", vraagt hij zich hardop af.
'Samenwerking'
Eigenlijk zouden de versproducten, zoals belegde broodjes van Jumbo ook in de HEMA moeten liggen vanwege de samenwerking tussen de twee Hollandse bedrijven. Maar die zijn er vier jaar na dato nog niet te vinden.
"HEMA is briljant met tompoucen, rookworst en wijn. Ook met taarten doen ze het fantastisch", vult Moers aan. "Maar voor supermarktproducten ga je sneller naar Jumbo zelf, of een andere supermarkt. Dus die samenwerking komt niet van de grond."
Toch is er nog vooruitgang te boeken bij de inkoop denkt Hemmes. "Vleesproducten bijvoorbeeld, zouden voor beide tegelijk kunnen worden ingekocht. In principe is het zo dat als je meer inkoopt, je ook betere voorwaarden kunt stellen, zoals een lagere prijs. Een deel van de ingekochte hoeveelheden kan dan worden verpakt voor Jumbo en een deel voor HEMA."
Ondanks de lage verkoopcijfers is Jumbo wel tevreden over de samenwerking. Het bedrijf zegt in een verklaring dat HEMA en Jumbo over en weer van elkaar leren op het gebied van assortiment en logistiek. HEMA geeft een vergelijkbaar antwoord, en noemt de reclame-inkoop als voorbeeld waar wordt samengewerkt. Ook zegt een woordvoerder wél tevreden te zijn met de omzet en samenwerking.