Bierruzie voorbij: Jumbo en Heineken sluiten een deal

donderdag om 14:55 • Aangepast gisteren om 14:45
nl
Jumbo en Heineken hebben een deal bereikt, waardoor de inkoop van onder andere Heineken, Amstel en Texels weer wordt hervat. Dat antwoordden de brouwer en Jumbo op vragen van Distrifood. Jumbo vond het bier te duur en bestelde minder dan was afgesproken. Dat zorgde voor een bierruzie, waarin Heineken naar de rechter stapte, maar Jumbo gelijk kreeg.
Profielfoto van Evie Hendriks
Geschreven door

De giganten hebben het nu bijgelegd en klanten van Jumbo kunnen snel weer alle merken van de brouwer tegemoet zien. In antwoord op vragen van Distrifood meldt Heineken dat er een akkoord ligt voor de rest van het jaar.

"Jumbo en Heineken Nederland zijn tot commerciële afspraken gekomen voor 2025", aldus Heineken in een verklaring. "Klanten van Jumbo kunnen nu weer een goed gevuld bierschap verwachten met een ruime keuze aan Heineken-bieren."

Prijzenoorlog
Het was uitzonderlijk dat een prijzenoorlog leidde tot een rechtszaak. De rechtszaak is onderdeel van een gezamenlijke actie van inkooporganisatie Everest, die ook voor Edeka (Duitsland) en Auchan (Frankrijk) onderhandelt.

Heineken was een rechtszaak gestart tegen de Veghelse supermarktketen omdat Jumbo veel minder Heineken-bier bestelt dan eerder. Jumbo vindt dat Heineken te veel geld voor hun bier vraagt en wil de prijzen voor de klanten zo laag mogelijk houden. Om die reden bestelde de supermarkt tijdelijk minder producten van Heineken.

Dat zorgde voor lege plekken in de schappen. Het ging onder meer om bier van Amstel, Birra Moretti en Desperados, waar Heineken de eigenaar van is. Daar komt na de deal een einde aan.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!