Bierruzie voorbij: Jumbo en Heineken sluiten een deal
De giganten hebben het nu bijgelegd en klanten van Jumbo kunnen snel weer alle merken van de brouwer tegemoet zien. In antwoord op vragen van Distrifood meldt Heineken dat er een akkoord ligt voor de rest van het jaar.
"Jumbo en Heineken Nederland zijn tot commerciële afspraken gekomen voor 2025", aldus Heineken in een verklaring. "Klanten van Jumbo kunnen nu weer een goed gevuld bierschap verwachten met een ruime keuze aan Heineken-bieren."
Prijzenoorlog
Het was uitzonderlijk dat een prijzenoorlog leidde tot een rechtszaak. De rechtszaak is onderdeel van een gezamenlijke actie van inkooporganisatie Everest, die ook voor Edeka (Duitsland) en Auchan (Frankrijk) onderhandelt.
Heineken was een rechtszaak gestart tegen de Veghelse supermarktketen omdat Jumbo veel minder Heineken-bier bestelt dan eerder. Jumbo vindt dat Heineken te veel geld voor hun bier vraagt en wil de prijzen voor de klanten zo laag mogelijk houden. Om die reden bestelde de supermarkt tijdelijk minder producten van Heineken.
Dat zorgde voor lege plekken in de schappen. Het ging onder meer om bier van Amstel, Birra Moretti en Desperados, waar Heineken de eigenaar van is. Daar komt na de deal een einde aan.