1,5 miljard voor aanpak snelwegen verdampt: frustratie op provinciehuis

Gisteren om 13:17 • Aangepast vandaag om 11:57
nl
De afgelopen jaren heeft de landelijke overheid voor meer dan 1,5 miljard euro bezuinigd op Brabantse snelwegprojecten. Van de toegezegde 2,5 miljard euro voor zeven snelwegprojecten in onze provincie, is inmiddels meer dan 1,5 miljard weer weggehaald. En er is geen garantie dat dat geld ooit nog terugkomt. De provincie is daar absoluut niet blij mee en vreest grote gevolgen voor de verkeersveiligheid en bereikbaarheid. "De geloofwaardigheid van het Rijk staat echt onder druk", stelt verkeersgedeputeerde Stijn Smeulders (PvdA).
Profielfoto van Rick Lemmens
Geschreven door

Smeulders is absoluut niet te spreken over de houding van de landelijke overheid: "Is Den Haag nog wel een betrouwbare partner als je zó vaak je afspraken niet nakomt?", vraagt hij zich af. "Dat een project niet kan worden uitgevoerd in relatie tot stikstof snappen we, het weghalen van de budgetten snappen we niet."

Hij hoopt dat een volgend kabinet alsnog fors gaat investeren. "Om de drukte in Brabant écht aan te pakken, hebben we het Rijk nodig. Het is frustrerend om te zien dat er in Den Haag tot nu toe zo weinig beweging zit. We roepen een nieuw kabinet op daar verandering in te brengen.”

Bezuinigingen in kaart
De provincie vreest dat het fileprobleem op de Brabantse wegen door het uitblijven van oplossingen alleen maar erger zal worden. Daarom bracht ze de getroffen trajecten in kaart.

Op deze trajecten werd bezuinigd:

  • De A50 tussen Oss en Ewijk. Deze snelweg zou verbreed worden naar drie rijstroken in beide richtingen. Daarvoor was 435 miljoen euro gereserveerd. Het is niet bekend hoeveel daarvan overblijft.
  • De A2 tussen Deil en Vught. De A2 dreigt de drukste weg van het land te worden. Daarom was het de bedoeling dat de weg werd verbreed, extra bruggen over de Maas en Waal aangelegd zouden worden en op- en afritten werden verbeterd. Voor deze aanpak was 894 miljoen euro begroot. In plaats daarvan is hier nu 54 miljoen euro voor vrijgemaakt.
  • De A67 tussen Geldrop en Leenderheide. Ook deze weg zou worden verbreed, voor 155 miljoen euro. Daar is nog 21 miljoen euro van over.
  • De A58 tussen Breda en Tilburg zou in beide richtingen van twee naar drie rijstroken gaan. Hier was eerst 134 miljoen euro voor gereserveerd. Dat is nu nog 23 miljoen euro.

Deze projecten liepen vertraging op:

  • De N65 tussen Vught en Haaren zou parallelwegen krijgen. Die hadden dit jaar af moeten zijn. Het project liep door de stikstofcrisis vertraging op. Hier is 97 miljoen euro voor beschikbaar.
  • De A58 tussen Eindhoven en Tilburg zou worden verbreed. Eigenlijk zou de verbreding in 2026 af moeten zijn, maar door stikstof is het project gepauzeerd. Het budget is 476 miljoen euro.
  • De A2/N2 bij Eindhoven wordt uitgebreid. Daarvoor is een budget van 309 miljoen euro beschikbaar. Komend jaar wordt hier een besluit over genomen.
Afbeelding: Provincie Noord-Brabant
Afbeelding: Provincie Noord-Brabant

Over het geld voor de A50 maakte de provincie juist kort geleden nog afspraken met het Rijk. Smeulders steekt zijn ongenoegen over de gang van zaken dan ook niet onder stoelen of banken: “In een aantal gevallen gaat het om ordinaire bezuinigingen om elders een gat te kunnen dichten. Omdat de kosten voor bijvoorbeeld onderhoud en materialen stijgen. Dat zou niet moeten kunnen. En dat zou een nieuw kabinet zich ook echt moeten aantrekken.”

De gedeputeerde vreest de gevolgen als de investeringen niet alsnog worden gedaan. “Brabant groeit ontzettend hard, maar onze infrastructuur groeit op deze manier onvoldoende mee”, zegt hij. “Dat is slecht voor de bereikbaarheid, maar ook voor de leefbaarheid en verkeersveiligheid. Want reken maar dat het sluipverkeer door onze dorpen toeneemt als de snelwegen elke dag vol blijven staan."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.