Startbewijzen marathon duur doorverkocht, sportpsycholoog weet wel waarom

Gisteren om 18:30 • Aangepast vandaag om 11:02
nl
Startbewijzen voor de Marathon van Eindhoven worden voor hoge prijzen doorverkocht. Hoewel de officiële inschrijvingen in mei al volledig waren uitverkocht, gaan deze op Marktplaats nu voor ruim boven de originele vraagprijs onder de digitale hamer. Volgens sportpsycholoog Erik van Haaren is de populariteit van de marathon niet zo gek: "Het geeft een doel in je leven."
Profielfoto van Cas Bergs
Geschreven door

Binnen één dag vlogen alle startbewijzen voor de 41ste editie van de ASML Marathon in Eindhoven in mei over de toonbank, volgens de organisatie zelf een record. Hardlopers die vastberaden zijn om een rondje door Eindhoven te rennen tijdens het evenement in oktober tasten daarom nu diep in de buidel om nog een startnummer te bemachtigen via Marktplaats.

De biedingen om mee te mogen doen aan de hele marathon liggen op de verkoopsite inmiddels al op 155 euro, tegenover de originele vraagprijs van 110 euro. Maar wie aan de halve marathon wil meedoen moet al helemaal zijn spaarvarken kapotslaan. Wie die afstand wil rennen moet rekening houden met bedragen die oplopen tot de 200 euro, terwijl de origineel prijs 55 euro was.

Dat lopers bereid zijn om flink wat geld neer te leggen om mee te mogen doen, is verklaarbaar, vindt sportpsycholoog Erik van Haaren. "Het geeft je een bepaald doel in het leven", zegt hij. "Als je voor dat doel wil gaan en in Brabant een marathon wil lopen, dan kom je al snel uit bij de marathon in Eindhoven."

Volgens van Haaren zit de loopsport de afgelopen jaren flink in de lift. "Het is ook een redelijk toegankelijke sport", verklaart hij die populariteit voor een deel. "Het enige wat je voorhanden moet hebben is tijd en het enige wat je aan hoeft te trekken zijn je hardloopschoenen."

"Je krijgt meer zelfvertrouwen en als je hem uitloopt een enorm gelukzalig gevoel."

Maar volgens hem speelt vooral het aspect van jezelf uitdagen een grote rol bij de populariteit van de sport. "Als je een marathon loopt, denk je vaak: 'waarom deed ik dit ook alweer?' Maar zodra je hem uitloopt, krijg je een enorm gelukzalig gevoel", stelt de sportpsycholoog. "Je krijgt meer zelfvertrouwen en je hebt het gevoel dat je jezelf overwint. Dat is een belangrijke drijfveer."

"Ik zie in mijn werk dat topsporters vooral het meeste uit zichzelf willen halen. Het draait niet alleen om prijzen, maar dat geldt eigenlijk voor alle sporters", legt hij uit. "Niet alleen de marathon is mede daardoor populair, maar ook sportevenementen zoals de triatlon en de Hyrox (red. een wereldwijd populaire fitnesscompetitie). Het zijn allemaal grote sportieve ambities die vaak nog wel binnen het bereik van amateursporters liggen." Hij lacht: "Het is net als het nemen van een tattoo. Je denkt er lang over na, maar als je er eenmaal een hebt, wil je er meer."

"Sociale media zoals Instagram, TikTok en Strava spelen ook een grote rol."

Maar niet alleen het euforische gevoel van jezelf de baas zijn, maakt het rennen ineens populair. "Sociale media zoals Instagram, TikTok en Strava spelen ook een grote rol", merkt van Haaren op. "Als je het veel voorbij ziet komen kan dat inspirerend zijn. Stel: je ziet een klasgenoot van de basisschool die een marathon uitloopt, dan denk je: ja, maar ik was net zo sportief tijdens de gym, dat kan ik ook.'"

Volgens de psycholoog schuilt er ook doorgaans een groter doel achter het meedoen aan een slopend sportevenement, zoals een marathon. Hij noemt het terugkomen na een blessure of in het geval van een evenement als de Alpe D'Huzes de vaak emotionele drijfveren: "Dan koppel je die motivatie aan een groter doel." Maar het belangrijkste blijft volgens van hem 'de motivatie om alles uit jezelf te halen'. En ja, daarvoor willen sommige hardloopfanaten best (fors) overbieden voor een startbewijs.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!