Sluwe nepbankmedewerker gezocht nadat hij man z'n pinpas buitmaakt
Tegen zes uur in de middag gaat de telefoon van het slachtoffer. Hij krijgt een medewerker van de bank aan de lijn, zo lijkt het in ieder geval, maar in werkelijkheid staat hij op het punt om slachtoffer te worden van een sluwe truc. Het slachtoffer wordt verteld dat zijn account gehackt is en dat er met spoed actie ondernomen moet worden. Hij vertrouwt het niet en besluit zelf de bank te bellen.
Maar nog voordat hij de kans krijgt om de bank te bellen, rinkelt zijn telefoon opnieuw en krijgt hij dezelfde persoon aan de lijn. "Dit leidt tot verwarring, want voor het slachtoffer lijkt het alsof hij echt de bank aan de lijn heeft", zegt de politie.
De fraudeur vertelt het riedeltje opnieuw: zijn limiet moet verhoogd worden, er is een verdachte aangehouden en de pas moet geblokkeerd worden. Een half uur later staat de oplichter aan de deur bij het slachtoffer. Hij doet zich voor als de medewerker van de bank en stelt het slachtoffer gerust door te beloven dat er morgen een nieuwe pas binnenkomt. Ook zal er morgen een wijkagent langskomen voor de aangifte.
Van deze beloftes komt niets uit. Op diezelfde avond rond half negen verschijnt de fraudeur met een grijs vest en zwarte hoodie bij een pinautomaat. Hij loopt naar de automaat, pint en vertrekt met de buit.