Veel ongelukken door paaltjes: deze gemeente haalt er nu 130 weg

Vandaag om 12:53 • Aangepast vandaag om 13:25
nl
Fietsers in Den Bosch kunnen binnenkort veiliger over de fietspaden. De gemeente gaat dit najaar ongeveer 130 paaltjes verwijderen die volgens de Fietsersbond vaak gevaarlijk of overbodig zijn. Opvallend: de bond leverde drie jaar geleden al een onderzoek aan waaruit bleek dat ruim honderd paaltjes weg moeten.
Profielfoto van Megan Hanegraaf
Geschreven door

“Regelmatig gebeuren er ongelukken door gevaarlijke of nutteloze paaltjes. Van gebroken armen en benen tot polsen,” weet Aad Smid van de Fietsersbond. Daarom trokken vrijwilligers van de bond ruim drie jaar geleden door bijna alle wijken van Den Bosch en de dorpen Rosmalen, Engelen en Bokhoven. Ze onderzochten welke paaltjes beter uit het straatbeeld konden verdwijnen.

In totaal bekeek de bond 207 paaltjes. Volgens de bond konden er 96 meteen weg en nog eens 36 paaltjes moest de gemeente goed bekijken. “Grappig genoeg komen de aantallen die de gemeente nu noemt bijna precies overeen met ons rapport,” zegt Smid.

Vaak staan paaltjes midden op het fietspad, waardoor juist gevaarlijke situaties ontstaan (foto: Fietsersbond).
Vaak staan paaltjes midden op het fietspad, waardoor juist gevaarlijke situaties ontstaan (foto: Fietsersbond).

Het rapport ligt al sinds eind 2022 bij de gemeente, maar pas dit najaar worden de eerste paaltjes verwijderd of platgelegd. Volgens de gemeente kost zo’n besluit nou eenmaal tijd.

“Het gaat om een lange lijst met veel plekken. Alles moet goed worden beoordeeld,” zegt de gemeente. “Veel paaltjes zijn geplaatst om verkeerd gebruik van fietspaden tegen te gaan. Het plaatsen of verwijderen van een paaltje vraagt daarom een zorgvuldige afweging.”

"Fietsers knallen soms hard tegen een paaltje omdat ze het te laat zien."

Samen met verkeerskundigen keek de gemeente per plek wat het grootste risico is: dat een auto het fietspad oprijdt of dat een fietser tegen een paaltje botst. Op 130 plekken worden gevaarlijk of nutteloze paaltjes weggehaald of naar beneden geklapt. Sommige paaltjes blijven staan, bijvoorbeeld bij bruggen, zodat zware voertuigen de brug niet op kunnen.

Hoewel het lang heeft geduurd, is de Fietsersbond opgelucht. “Jarenlang hoorden we: ‘We zijn ermee bezig’. Maar het gaat uiteindelijk om het resultaat: minder fietsers met letsel,” zegt Smid.

Dat is volgens de Fietsersbond hard nodig. Jaarlijks botsen in Nederland zo’n 2400 fietsers tegen een paaltje, van wie 1500 ernstig gewond raken. “Fietsers knallen soms hard tegen een paaltje omdat ze moeten uitwijken of het paaltje te laat zien,” legt Smid uit.

"Een auto die het fietspad op rijdt is ook gevaarlijk."

Waarom staan er zoveel nutteloze paaltjes in Den Bosch? Volgens Smid komt het door het jarenlang te simpele beleid van de gemeente: auto’s mochten niet op fietspaden, dus kwam er een paaltje.

“Een auto die het fietspad op rijdt, is ook gevaarlijk,” zegt Smid. “Maar voor fietsers is het vaak gevaarlijker om tegen een paaltje te botsen dan dat er eens een auto op het fietspad komt.”

Volgens de gemeente is het aantal paaltjes dat een gevaar voor fietsers vormt 'in de loop van de jaren zo gegroeid'.

“Ze zijn vaak geplaatst na klachten dat automobilisten fietspaden gebruikten die daar niet voor bedoeld zijn. Dat is niet alleen vervelend, maar kan ook onveilig zijn. Daarom is het goed dat de Fietsersbond aan de bel heeft getrokken en we alles opnieuw hebben bekeken.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!