Gamen als ingang voor serieuze gesprekken: Dirk is online jongerenwerker
De afgelopen jaren bouwde de 38-jarige Goirlenaar een online community op en met zijn livestreams heeft hij al veel jongeren kunnen helpen. “In het begin zat er een jongen van veertien in mijn streams. Hij vertelde dat hij in een gereformeerde gemeenschap woonde en dat hij zich aangetrokken voelde tot jongens. Daar is helemaal niks mis mee, maar het is wel lastig op de plek waar hij vandaan komt.”
Dirk praatte met de jongen, won zijn vertrouwen en verwees hem uiteindelijk door naar de lokale jongerenwerkers. “Ik signaleer, verwijs door en laat los", vertelt hij gepassioneerd.
Dat loslaten is soms moeilijk, want het loopt niet altijd goed af. “Er kwam eens een jongen van 21 in mijn Discord-server. Hij was supereenzaam en zocht iemand om fysiek mee te praten, om zijn emmertje te legen. Die heb ik toen doorverwezen naar de organisatie in zijn gemeente. Er ging een paar weken overheen en het werd niet snel genoeg opgepakt. Uiteindelijk heeft die jongen zelfmoord gepleegd”, vertelt Dirk zichtbaar geëmotioneerd. “Ik voelde het uit mijn handen glippen, en ik heb daar ook heel hard om moeten janken.”
Ouders hebben vaak geen idee wat hun kind online uitspookt.”
Voor Dirk benadrukt dat nog eens hoe belangrijk het is om als jongerenwerker ook online actief te zijn. Daarom werkt hij aan zijn eigen online jongerencentrum: WePlayOnline. “We willen onzichtbare jongeren zichtbaar maken, en in de online wereld bestaan geen gemeentegrenzen. We lopen er wel tegenaan dat er zó veel organisaties zijn, verspreid over het hele land. Dat is een van onze grootste obstakels.”
Ook tussen ouders en kinderen schuurt het soms. “Ouders hebben vaak geen idee wat hun kind online uitspookt. Maar daar heb ik een ezelsbruggetje voor: dat is ICB. I staat voor interesse tonen in je kind, C staat voor communiceren vanuit het positieve en B is samen de balans bewaren."
Ik wil laten zien dat het meerwaarde heeft voor de jongeren.”
Vooral die balans bewaren is volgens Dirk belangrijk. Hij ziet dat jongeren zich soms kunnen verliezen in de online wereld. “Alles met ‘té’ ervoor is niet goed, maar ik wil dit wel vanuit de positieve kant benaderen.” De online jongerenwerker benadrukt dat gamen ook veel voordelen heeft. “Het zorgt voor betere hand-oogcoördinatie, meer creativiteit en je leert omgaan met winst en verlies. Je leert problemen oplossen en het biedt ook ontspanning.”
Op die manier probeert Dirk jongeren én hun ouders op een positieve manier te beïnvloeden. En zijn eigen droom? Hij wil klein beginnen en vanuit daar verder bouwen aan zijn organisatie. “Ik zou het fijn vinden als we vijf of zes gemeenten vinden die de meerwaarde zien van online samenwerken via WePlayOnline. Dat is voor mij het eerste doel. Ik wil laten zien dat het echt meerwaarde heeft voor jongeren. Dat is het belangrijkste.”
Jongeren zijn online Bijna alle jongeren begeven zich tegenwoordig online, blijkt uit cijfers van het CBS. Maar liefst 96 procent van de jongeren is bijna dagelijks online, en 58 procent gebruikt een spelcomputer met internetverbinding. Ook heeft bijna elke jongere een account op een of meerdere sociale media: 97 procent om precies te zijn. Daarnaast gebruikt 95 procent sociale media om te chatten met anderen.
