Bewoners van verzorgingshuis in Den Bosch moeten verplaatsen door de hitte
Senioren van de bovenste verdieping van verzorgingshuis De Taling aan de Eendenkooi in Den Bosch moeten daar weg. Het is in hun woning veel te warm geworden door de extreme hitte, zegt een medewerker.
Op de bovenste etage van het pand aan de Eendenkooi leek het er even op dat bewoners geëvacueerd moesten worden vanwege de schroeiende hitte. Op die verdieping zijn aanleunwoningen van woningcorporatie Zayaz gevestigd.
Ook op de verdiepingen eronder liep de temperatuur al snel flink op. Bewoners en medewerkers kregen medische klachten door de hitte. Daarop nam zorgorganisatie De Taling, die de zorg verleent in het pand, maatregelen.
Grote ventilatoren
Bewoners werden begeleid naar gekoelde ruimtes in het gebouw, waar ze de komende dagen kunnen verblijven. Ook werden er grote ventilatoren geplaatst om de hitte te lijf te gaan.
Uiteindelijk bleken die maatregelen genoeg om een evacuatie te voorkomen. De organisatie meldt in een statement dat er de komende dagen extra medewerkers komen opdraven om de situatie in de gaten te houden.
Brandweer bellen
Vanwege de hitte in het pand besloot een medewerker van Van Neynsel uit voorzorg de brandweer in te schakelen. De zorgverlener vroeg aan de brandweer of zij het dak van het pand misschien konden koelen. Daar ging de brandweer uiteindelijk niet in mee, vertelt een woordvoerder van de zorggroep.
Wel besloot de brandweer op te schalen, omdat een aantal mensen merkte dat het behoorlijk warm was in het gebouw. Uiteindelijk wisten de medewerkers van het verzorgingstehuis zelf voor verkoeling te zorgen en kon de brandweer weer vertrekken.
Geen gevaar
In het hele gebouw zijn in totaal 150 woningen: 90 verpleegappartementen en 60 seniorenwoningen. Die laatste groep wordt beheerd door de woningcorporatie. Volgens een woordvoerder van de zorgorganisatie was de situatie rond vier uur weer onder controle. Volgens haar zijn bewoners niet in serieus gevaar geweest.
