DAF LF Hybrid is Europese primeur
Een hybride truck heeft een aandrijving die gebruik maakt van twee bronnen. In dit geval een elektromotor en een dieselmotor. De twee aandrijvingen werken op een slimme manier samen zodat ze allebei het stukje werk doen waar ze goed in zijn.
Bij de DAF LF gaat het om een gewone dieselmotor waarbij in de aandrijflijn een electromotor is gemonteerd, die de truck bij het optrekken 'op gang helpt'. De elektromotor wordt aangedreven door een batterij die wordt opgeladen door de dieselmotor en door het terugwinnen van energie, bijvoorbeeld bij remmen en gas loslaten.
Volgens het Eindhovense bedrijf is de lichte vrachtwagen een Europese primeur. DAF heeft de vrachtwagen ontwikkeld voor winkelleveranciers en vuilniswagens in binnensteden. De truck zou hiervoor perfect zijn, omdat de uitstoot van schadelijke stoffen veel lager is dan gewone trucks. De twaalf ton zware vrachtwagen zal worden gebouwd in de DAF-fabriek in het Britse Leyland.
Met de hybride DAF-truck zou het brandstofverbruik en de uitstoot van broeikasgas kooldioxide met tien tot twintig procent lager liggen. De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft geholpen met de ontwikkeling van de vrachtwagen.
Details
De DAF LF Hybride maakt gebruik van een parallel diesel/elektrisch hybride-systeem, waarbij de truck wordt aangedreven door de dieselmotor, de elektromotor of door een combinatie van beide. De truck is uitgerust met de 4,5 liter PACCAR FR dieselmotor, die standaard en zonder roetfilter aan de ultra-lage EEV-emissie-eisen voldoet. Deze motor levert in de LF Hybride een maximum vermogen van 160 pk en is gekoppeld is aan een geautomatiseerde Eaton zesversnellingsbak.
Tussen de koppeling en de versnellingsbak is een elektromotor aangebracht, die voor de aandrijving kan zorgen maar ook als generator functioneert. Energie die tijdens het vertragen vrijkomt, wordt opgeslagen in de lithium-ion-batterijen en weer gebruikt bij het aandrijven. Afhankelijk van de vullingsgraad van deze lithium-ion-accu's, bepaalt een centrale computer wanneer de dieselmotor voor de aandrijving zorgt en wanneer en in welke mate de elektromotor wordt ingeschakeld.
Lithium-ion batterijen
Het accupakket van het hybridesysteem heeft een gewicht van 100 kilo en bestaat uit 96 3,4 Volt-cellen. Wanneer deze accu's volledig zijn opgeladen, kan de LF Hybridetruck twee kilometer elektrisch rijden zonder voor de aandrijving de dieselmotor nodig te hebben. In de praktijk is dat voldoende om in en uit de 'milieuzones' van stadscentra te rijden. Overigens blijft de dieselmotor in dit soort omstandigheden op stationair toerental meelopen om diverse onderdelen, zoals de stuurpomp en de luchtcompressor van aandrijving te voorzien. De LF Hybride is ook uitgerust met een start/stop-systeem.
De DAF Hybridetechnologie bestaat naast het accupakket uit een stroomomvormer, die de wisselstroom die de generator levert, omzet in gelijkstroom voor de batterijen. Daarnaast is aan het chassis een koelunit aangebracht om deze stroomomvormer te koelen. In totaal is de DAF LF45.160 Hybride 300 kilogram zwaarder dan de reguliere uitvoering met uitsluitend dieselmotor. De LF Hybride weegt twaalf ton en heeft een laadvermogen van 7,5 ton.
Getest
De DAF LF Hybride is afgelopen twee jaar in Groot-Brittannië en op het vaste land uitgebreid getest. Bijkomend voordeel van de hybridetechnologie is dat slijtagegevoelige componenten als de remvoeringen en de koppelingsplaat, een langere levensduur krijgen omdat er op de elektromotor geremd wordt.
DAF start de levering van de LF Hybride in Groot-Brittannië, Nederland, Duitsland, Frankrijk en België, landen waarvan marktonderzoek heeft aangetoond dat de belangstelling voor hybridevoertuigen het grootst is. Afhankelijk van het succes van de LF Hybride op deze markten zal DAF besluiten het voertuig ook in andere landen in het standaard leveringsprogramma op te nemen.