Tweede Kamer tegen fusie Veolia en Connexxion
De kamerleden zijn bang dat het fusiebedrijf straks te groot wordt op de Nederlandse markt, wat slecht zou kunnen uitpakken voor reizigers en werknemers. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) liet een week geleden nog weten geen reden te zien om de fusie te blokkeren. Volgens haar blijft er "voldoende markt" over. De kartelwaakhond NMa gaf eerder het groene licht voor de fusie.
Het voorstel om toch een stokje te steken voor de fusie, kwam van SP-Kamerlid Farshad Bashir. De meerderheid kwam door steun van de PVV, gedoogpartner van de regering. Volgens Bashir krijgen de bedrijven door de fusie in Nederland een marktaandeel van rond de 70 procent, in zijn ogen een onwenselijke situatie. "Dit is een keiharde uitspraak van de Tweede Kamer dat de problemen met de marktwerking in het openbaar vervoer uit de hand lopen. Er is voor de SP maar één ding erger dan marktwerking in het openbaar vervoer en dat is een monopolist binnen de marktwerking.''
Connexxion is in Nederland actief in het openbaar vervoer met bussen, treinen, boten en trams. Verder rijdt het bedrijf touringcars, taxi's en ambulances. Veolia onderhoudt ferry-, bus- en treinverbindingen in Nederland en rijdt regiotaxi's.