Winst Bavaria dertig miljoen euro
Groei marktaandeel
Bavaria heeft vorig jaar een nettowinst behaald van 30,4 miljoen euro, tegen 31,6 miljoen euro een jaar eerder. Het marktaandeel in Nederland van het merk Bavaria is mede gegroeid door de introductie van de nieuwe merkuitstraling. Deze nieuwe merkuitstraling wordt in 2011 ook in alle 120 andere landen geïntroduceerd waar Bavaria verkrijgbaar is. Ook heeft het eerste alcoholvrije witbier in Nederland van Bavaria de positie van het merk verstevigd.
Verlies bij frisdivisie
Bavaria is sinds de jaren 50 ook actief op de frisdrankenmarkt, maar bij deze afdeling daalde de omzet het afgelopen jaar. Na de verkoop van Bavaria's eigen frisdrankenfabriek in Hoensbroek in 2009, heeft het bedrijf het afgelopen jaar zijn frisdrankactiviteiten geconcentreerd in Lieshout. Door die verhuizing had Bavaria al rekening gehouden met de daling.
Vooruitzichten
Volgens Frank Swinkels, directielid van Bavaria, is het een knappe prestatie dat het bedrijf het afgelopen jaar winst heeft gemaakt. ''De wereldeconomie is de gevolgen van de financiële crisis nog niet te boven. Daarnaast zijn het moeilijke tijden voor wat betreft de energie- en grondstoffenmarkt. Het zal uitermate uitdagend zijn om omzet en resultaat op niveau te houden'', aldus Swinkels. De licht dalende biermarkt in Nederland is voor Bavaria extra reden om meer focus te leggen op andere segmenten. ''Het komende jaar zullen we ons wederom sterk richten op de verdere uitbouw van het alcoholvrij segment'', zo zegt Swinkels.
Bij Bavaria werken ongeveer duizend mensen.