VIDEO

'Dubbelspoor nodig tussen Eindhoven en Düsseldorf'

29 juni 2011 om 19:30
nl
Een structurele verbetering van de treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf is op korte termijn niet mogelijk. Dat hebben Zwitserse specialisten geconcludeerd na een onderzoek, dat in opdracht van de gemeente Eindhoven is gehouden.
Geschreven door

Pas als het spoor tussen de Duitse plaatsen Kaldenkirchen en Dülken is verdubbeld, is het mogelijk om permanent een snellere passagierstrein te laten rijden tussen Nederland en Duitsland.

De resultaten van het onderzoek worden vrijdag in Düsseldorf gepresenteerd. Dat gebeurt op een conferentie waarvan het initiatief bij Eindhoven, Venlo en de Duitse steden Mönchengladbach en Düsseldorf ligt. De vier steden vinden het onaanvaardbaar dat een reis met de trein van Eindhoven naar Düsseldorf meer dan twee uur duurt, terwijl het met de auto een dik uur is.
Capaciteit
De twee regio's zijn economisch zo met elkaar verbonden dat een goede verbinding ook per spoor noodzakelijk is, zegt wethouder Joost Helms van Eindhoven. Het probleem is dat er vanuit Venlo alleen een stoptrein naar Düsseldorf gaat, die in elk tussengelegen dorp stopt. Een deel van de verbinding aan de Duitse kant is enkelsporig. Omdat er ook veel goederentreinen van Venlo naar Duitsland gaan, is er daardoor niet genoeg capaciteit meer voor het personenvervoer.
Tijdwinst
Tot in de jaren negentig gingen er vanuit Eindhoven directe treinen naar Keulen. Die situatie moet weer terugkeren vindt wethouder Helms. Volgens hem is Nederland in de toekomst bereid weer treinen te laten rijden, maar dan moeten de Duitsers voor dubbelspoor zorgen. Er is minimaal 30 minuten tijdwinst te boeken op de huidige verbinding. De intercityverbinding kost 15 miljoen per jaar, maar door de kortere reistijd verwachten onderzoekers tot 70 procent meer reizigers.

Den Haag - Düsseldorf
De onderzoekers adviseren om bij de volgende aanbesteding voor het Nederlandse spoor vanaf 2015 een verlenging voor te schrijven van de huidige intercity Den Haag, Rotterdam, Eindhoven over de grens tot Düsseldorf. Zodra het spoor is verdubbeld, kan de Nederlandse intercity dan doorrijden. Dat kost 60 miljoen euro en staat in Duitsland niet hoog op de prioriteitenlijst. De conferentie in Düsseldorf is bedoeld om het onderwerp hoger op de agenda te krijgen.
Proef
De regio denkt voor de korte termijn aan een proef van een halfjaar tijdens de Floriade volgend jaar in Venlo. In de weekeinden zou er een betere aansluiting moeten komen op de Duitse trein naar Mönchengladbach die sneller rijdt en minder stopt. Zo'n proef kost een half miljoen euro en levert een halfuur tijdwinst op.


App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.