'Controle bruggen en viaducten moet scherper'
Volgens de krant is de veiligheid van een op de vijf bruggen en viaducten onder de maat.
Onderzoek
De inspectie publiceerde in 2009 een onderzoek waaruit bleek dat de controle en het onderhoud ervan rammelden. Vaak bleef het bij een onderzoek met het blote oog, concludeerde de inspectie toen. Nieuw onderzoek zit niet in de pijplijn, aldus een woordvoerster van de inspectie.
De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) kon maandag niet zeggen hoe gemeentes het doen sinds de inspectie haar onderzoeksrapport publiceerde. "Wij spelen daar geen rol in. Daar moeten gemeentes zelf voor zorgen'', aldus een woordvoerster.
Gilze en Rijen
Jeroen Leemans, voorlichter van de gemeente Gilze en Rijen, bevestigt dat de cijfers uit een rapport uit 2009 komen. Daaruit blijkt dat de fietsbrug aan de Bavelseweg (tussen Gilze en Bavel) nog nooit gecontroleerd is. De gemeente heeft de fietsbrug daarna opgenomen in de reguliere inspectie van de wegen in Gilze en Rijen.
"Toen wij de lijst hebben ingevuld, zat de brug nog niet in onze inspectie. We hebben daarna gezegd dat we alle bruggen en kunstwerken meenemen in onze wegeninspectie. Daar hoort de controle van de fietsbrug ook bij." Alle bevindingen worden genoteerd in het algemeen inspectierapport van het wegennet. De brug wordt nu twee keer per jaar gecontroleerd. Uit die inspecties is tot nu toe niet gebleken dat er iets mis is met de brug. "De brug staat niet op instorten. De brug is veilig en goed te gebruiken", aldus Leemans.
Van scheurvorming tot houtrot in palen
Volgens De Pers kleven naar schatting aan 8000 van de 40.000 bruggen en viaducten in Nederland veiligheidsrisico's. De bruggen en viaducten hebben last van onder meer scheurvorming, verroeste wapening en houtrot in de palen.
De gemeenten die erg slecht scoren zijn volgens het onderzoek Gilze en Rijen, Kapelle, Landerd en Buren. Op de voet gevolgd door Rijnwaarden, Montferland, Anna Paulowna, Marum, Tiel, Goirle, Roerdalen en Boskoop. Vaak is onbekend hoe lang een brug nog mee kan, omdat oorspronkelijke constructietekeningen regelmatig zoek blijken, aldus De Pers.
Ranking gemeenten
De Pers heeft voor het artikel een beroep gedaan op de Wet openbaarheid van bestuur. Het resultaat was een namenlijst van 65 gemeentes die een onvoldoende scoren voor veiligheid. Ook kwamen er vijf onderzoeksrapporten, die werden gemaakt in opdracht van de inspectie. Van de vijf gecheckte bruggen bleken er drie onveilig voor vrachtverkeer. Één ervan moest zelfs acuut worden gesloten.