DigiD-problemen website gemeente Eindhoven opgelost
Ook kunnen vanaf dinsdag onder meer de Stadspas en een uittreksel uit de Gemeentelijkse Basis Administratie weer digitaal aangevraagd worden. De problemen kwamen 26 oktober aan het licht, de sites bleken niet veilig genoeg te zijn. Het is niet bekend hoeveel tijd en geld ze de gemeente hebben gekost.
Uit voorzorg uit de lucht
De internetsites werkenbij.eindhoven.nl, bestemmingsplannen.eindhoven.nl en bereikbaar.eindhoven.nl zijn uit voorzorg uit de lucht gehaald. De gemeente laat overigens weten dat ze niet heeft kunnen constateren dat er van deze sites gevoelige informatie is gehaald. De sites zijn afgelopen dagen waar nodig extra beveiligd tegen kwaadwillig gebruik. De informatie zal worden overgezet naar een nieuwe beveiligde omgeving. Ondertussen is de essentiële informatie wel beschikbaar via landelijke sites.
De bestemmingsplannen zijn in te zien op www.ruimtelijkeplannen.nl en de vacatures staan op www.gemeentebanen.nl. De belangrijkste informatie over bereikbaarheid wordt via een nieuwsbrief onder de abonnees verspreid.
Nog niet alles beschikbaar
Voor het aansluiten en testen van een aantal DigiD-producten zijn nog enkele dagen nodig. Eind van de week zal de gehele digitale dienstverlening weer open zijn, zo meldt de gemeente.
Per maand worden met gebruikmaking van DigiD tussen de elf- en vijftienhonderd producten aangevraagd. Een aantal was vanaf eind vorige week al via DigiD beschikbaar.
Tweehonderd telefoontjes
Het klantencontactcentrum van de gemeente is in verband met de storing de afgelopen weken door tweehonderd mensen gebeld. Via een mogelijkheid op een pagina in het digitale loket van de gemeente waren reacties van vijf burgers binnengekomen.