Breda eist snel een besluit over treinverbinding met Antwerpen
Volgens wethouder Selçuk Akinci heeft de onduidelijkheid nu lang genoeg geduurd.
Breda is als stopplaats opgenomen in de concessie die NS in 2001 kreeg voor de HSL-Zuid. In oktober 2012 heeft minister Schultz nog eens het belang van Breda in het HSL-net benadrukt. Zij gaf toen geen goedkeuring aan de overeenkomst die NS en NMBS, omdat Breda hierin werd overgeslagen.
Ontwikkeling omgeving stationDat leidde tot een nieuw plan waarin Breda vanaf 8 april dit jaar via de FyraV250 zou worden verbonden met Antwerpen. Maar de Fyra reed toen al niet meer.
Met het oog op de internationale treinverbinding werden honderden miljoenen euro's geïnvesteerd in de ontwikkeling rond het centraal station van Breda, de aansluitingen op de HSL en andere infrastructuur. Bovendien zijn internationale bedrijven al met vestigingen naar Breda gekomen, vooruitlopend op de treinverbinding met België.
Druk wordt opgevoerdDe komst van een internationale verbinding is essentieel om treinreizigers uit het zuiden van Nederland aan te sluiten op het Noord-Europese hogesnelheidsnet. Daarnaast gaan de tot nu toe gedane investeringen totaal verloren als de internationale verbinding tussen Breda-Antwerpen er niet komt, aldus de gemeente.
De gemeente Breda voert de komende tijd dan ook de druk richting Rijk en NS op om de treinverbinding met België zo snel mogelijk te realiseren.