Vrachtwagen klem onder viaduct Waalwijk? Wen er maar aan!

5 januari 2018 om 11:58
nl
Vrachtauto’s die zich vastrijden onder het viaduct van de A59 aan de Hertog Janstraat in Waalwijk? Niet te voorkomen, stelt Ruud Hornman, verkeersdeskundige bij de NHTV.
Profielfoto van Redactie
Geschreven door

Al tien keer reed een truck zich vast. Dat gebeurt steeds aan de stadskant. Hoe kan dat, denk je als leek. Want een chauffeur wordt gewaarschuwd. Aan beide kanten overigens, met drie hoogteborden (3,6 meter). Ook hangen er rood-witte balken boven de weg.

Er is wel verschil tussen de aanduidingen aan de twee kanten van het viaduct. Aan de industrieterreinkant hangen twéé balken boven de weg en zijn de hoogteborden met geel omrand. Dus extra opvallend.

Aan de stadskant zijn de borden niet omlijst en hangt er één balk boven de weg met kettingen. Die overigens sinds kort om de horizontale balk gedraaid zijn waardoor ze korter zijn geworden. Dat kan de verklaring zijn dat het probleem zich vooral aan de stadskant voordoet.

Oké, dan is de attentiewaarde minder. Maar verklaart dat al die ongelukken? Hornman oppert andere oorzaken: "De chauffeur weet niet hoe hoog zijn wagen is. Of hij kijkt niet goed vooruit, want afgeleid door een mobieltje of te veel met zijn dooie hoek bezig."

Dwarsigheid
Of de trucker rijdt op routine: de meeste viaducten zijn namelijk ruim 4 meter hoog. Wat ook nog kan, denkt Hornman: dwarsigheid. “Dan denkt iemand: die borden geven altijd te streng aan wat de maximale hoogte is. Ik kan er best onder door.”

Er valt niet 1-2-3 te bedenken hoe die ellende valt te voorkomen die zich vooral aan de stadskant voordoet, waar de trucker vanaf een rotonde komt. Alles wat Hornman oppert, is namelijk technisch ingewikkeld of te duur. Of levert veel te veel overlast op voor de andere weggebruikers. “Het is kiezen voor het minst slechte alternatief.”

Waar komt hij op? “Je zou hoogtemeting op de rotonde kunnen zetten, vlak voor de afslag naar het viaduct. Elke keer als daar een te hoge vrachtwagen rijdt, gaat een stoplicht op de afslag naar het viaduct op rood.”

Lijkt ideaal. Maar wie zet dat licht dan weer op groen? “Je zou dan 24/7 een mannetje daar moeten neerzetten of iemand bij de verkeersleiding moeten aanstellen.”

Afschrikken
Ander plannetje. Nog steeds hoogtemeting op de rotonde, maar dan een matrixbord om de hoek, vlak voor het viaduct dat waarschuwt dat de wagen te hoog is. Dat moet de chauffeur afschrikken.

Oké, dan zet de rijder zijn truck stil. Wat dan? “Ja, dan moet de vrachtwagenchauffeur een U-turn maken. Of achteruit rijden. In beide gevallen is dat gevaarlijk voor de andere weggebruikers.”

De boel daar verbouwen, dan? “Dan moet je de A59 verhogen. Dat kost veel te veel. Idem dito het verlagen van de weg onder het viaduct door. Uitgraven tast de sterkte van de fundering aan. Bovendien is de kans groot dat je kabels en leidingen raakt.”

Misschien dat de oplossing gezocht moet worden in navigatiesystemen. “Dat er een alarm door de cabine schalt als de vrachtwagenchauffeur een te laag viaduct nadert. Daarvoor is dan wel nodig dat de kaarten up to date zijn. En daar ontbreekt het nu vaak aan.”

Kortom, wen er maar aan!

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.