Spoorbomen in Vught vaker dan ooit dicht: 'Het is ongehoord veel'

6 september 2017 om 08:23 • Aangepast 20 november 2020 om 22:21
nl
Het is volgens wethouder Fons Potters van de gemeente Vught al de drukste spoorwegovergang in ons land, de overweg op de Loonsebaan. En alsof het zo gepland was: tijdens een gesprek, woensdagmorgen met onze verslaggever Floyd Aanen dat amper een minuut of vier duurde, gingen de spoorbomen tweemaal naar beneden. Duidelijker kon de vrees bij Potters niet in beeld worden gebracht.
Profielfoto van Hans Janssen
Geschreven door

Die vrees wordt ingegeven door het feit dat de Nederlandse Spoorwegen en ProRail deze ochtend zijn begonnen met de proef met de zogeheten tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven.

Elke tien minuten met Intercity
Treinreizigers kunnen elke tien minuten met een Intercity tussen deze steden reizen. Normaal is dat elk kwartier. Het gaat om een proef, die veertien woensdagen gaat duren.

Inwoners van Vught, maar ook die van Boxtel, kunnen hun borst natmaken. Nog niet elke dag, maar tot 10 december wel elke woensdag moeten ze er rekening mee houden dat spoorbomen nog vaker dicht gaan. Met alle opstoppingen van dien.

Boxtel en Vught liggen op het traject tussen Eindhoven en Den Bosch. Potters: “Het is ongekend, door die test blijven de spoorbomen hier op de Loonsebaan drie kwartier per uur dicht. Ongehoord veel. Niet bepaald om blij van te worden, te meer daar er eigenlijk geen sprake is van een vrijblijvende proef. Het is een gegeven dat deze regeling uiteindelijk vanaf december dagelijks wordt ingevoerd."

Wachten op privacy instellingen...


'Helaas alleen deels verdiept'
"Als gemeente kunnen we dit niet tegenhouden, wel worden er maatregelen voorbereid, maar voordat die uitgevoerd worden, zijn we acht jaar verder. Dan hebben we op een deel van het spoor hier in Vught een verdiepte ligging. Helaas, een deel."

"Het is overigens wel goed dat die test plaatsvindt: je wil toch weten wat de gevolgen zijn. Het is ook niet voor niets dat ProRail vandaag een oogje in het zeil houdt. Bijvoorbeeld om scholieren in de gaten te houden. Ook zij moeten nu vaker wachten en zouden wel eens in de verleiding kunnen komen om tussen de spoorbomen door de overweg over te steken.”

'Overlast tot minimum beperken'
Dat heeft inderdaad de aandacht van ProRail, zo beaamt Pier Eringa, woordvoerder van de spoorbeheerder. "Een trein heeft altijd twee kanten: plezier en gemak aan de ene, overlast aan de andere en die overlast proberen we tot een minimum te beperken", verklaart Eringa. "Vandaar dat we vandaag in de gaten gaan houden wat deze dienstregeling betekent voor wandelaars, fietsers en automobilisten. We snappen dat ze er hinder ondervinden. Maar de trein blijft een veel duurzamer en beter middel dan de auto."

Wachten op privacy instellingen...


Boetes en waarschuwingen
De aanwezigheid van ProRail was hard nodig. In de ochtendspits gaven controleurs van de spoorbeheerder boetes aan vier mensen die op het traject 'gevaarlijk gedrag' vertoonde, zoals oversteken terwijl er een trein aankomt. Ook is een flink aantal waarschuwingen uitgedeeld.

Kennelijk was niet iedereen op de hoogte van deze tienminutendienst en dat terwijl ProRail 250 scholen heeft aangeschreven om de veranderingen onder de aandacht te brengen. In de brief staat onder meer de oproep dat leerlingen iets eerder van huis vertrekken en geen gekke dingen moeten uithalen bij de overwegen, zoals spoorboomduiken.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.