Grote scheuren in de huizen van Kees en Dion: 'ProRail ontkende eerst alles' - Omroep Brabant

Grote scheuren in de huizen van Kees en Dion: 'ProRail ontkende eerst alles'

14 december 2017 om 11:16
nl
Buurtbewoners Kees van Es en Walter Hoosemans van Gemeentebelangen voor het spoor in Dorst
Buurtbewoners Kees van Es en Walter Hoosemans van Gemeentebelangen voor het spoor in Dorst
Al jaren wonen Kees van Es en Dion van der Sanden langs het spoor in Dorst. De treinen, 24 keer per uur, horen ze al lang niet meer. En van trillende ramen kijken ze ook niet meer op. Maar sinds april zitten er grote scheuren in de woningen van Van Es en Van der Sande.
Profielfoto van Alice van der Plas
Geschreven door

De bewoners zijn ervan overtuigd dat de treinen de oorzaak zijn. "Eerst ontkende ProRail alles, maar nu hebben we een mail gekregen waarin ProRail zegt dat er sprake is van een complex probleem en dat er een onderzoek wordt gedaan", zegt Dion, die grote scheuren heeft in zijn zolderkamer. Ook Van Es heeft scheuren in de badkamer.[tweet:https://twitter.com/AlicevanderPlas/status/941242221692583936]

'Leefklimaat onder druk'
Van Es en Van der Sanden vingen eerst bot bij ProRail, maar de bewoners zijn de druk nu aan het opvoeren, ervan overtuigd dat het aan de treinen ligt. "We hebben gehoord dat de rails anderhalve centimeter is afgesleten en dat dat een flinke operatie is om te vervangen", zegt Van Es. "Het zal dus wel een geldkwestie zijn", vult Van der Sanden aan.

De kwestie heeft inmiddels ook de aandacht getrokken van de Oosterhoutse politiek. De grootste fractie in de gemeenteraad Gemeentebelangen heeft schriftelijke vragen gesteld. "Hier wordt het woon- en leefklimaat aangetast," zegt Walter Hoosemans. "En wellicht ook de veiligheid, daarvoor is de gemeente verantwoordelijk."

Onderzoek door 'trillingsexperts'
ProRail laat weten dat ze de klachten van de bewoners serieus neemt. Bij een eerste onderzoek zijn geen bijzonderheden ontdekt aan het spoor. Inmiddels zijn er trillingsexperts ingeschakeld om onderzoek te doen. ProRail hoopt in januari meer antwoorden te hebben, zo staat te lezen in de mail naar de bewoners.

App ons!

Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.