Video

Basisschoolleerlingen krijgen hoofdpijn en eczeem van hun schoolgebouw: 'We zitten in de ellende'

8 maart 2018 om 12:22
nl
Leerlingen van basisschool De Schittering in Hooge Zwaluwe zijn het zat. Ze eisen schone lucht in hun gebouw. "We zitten al acht jaar in de ellende." De gemeente Drimmelen beslist donderdagavond of de school geld krijgt voor een nieuw klimaatsysteem.
Profielfoto van Raymond Merkx
Geschreven door

"Veel kinderen klagen over hoofdpijn, duizeligheid of eczeem", weet juf Wendy Berende. "In dit lokaal kan het in de lente al gewoon dertig graden worden", vertelt ze in een klaslokaal, vol jonge kinderen. 

Droog
Het is volgens haar zo droog in sommige lokalen, dat leraren geen lenzen kunnen dragen. Ook hangen er geen tekeningen op de muur. "Het is zo droog dat het plakband van de muur valt."
[youtube:https://youtu.be/YZCPEsCg1tk]
De problemen spelen volgens haar al sinds de bouw van de school, acht jaar geleden. Juf Wendy: "We worden van het kastje naar de muur gestuurd." Leerlingen, ouders en leraren gaan met spandoeken naar de vergadering, in de hoop de politiek te overtuigen. 

Spandoeken
De gemeenteraad vergadert donderdagavond vanaf half acht over de kwestie. Er ligt nu een voorstel waarbij de gemeente zorgt voor koelunits in de klaslokalen. De gemeente wil dan wel dat de school en woningbouwstichting zelf betalen voor zonnepalen en een nieuw dak.

"Voorop staat natuurlijk de gezondheid van leerlingen en leraren. We nemen dit heel serieus, maar het blijft lastig de oorzaak van de klachten te vinden", vertelt een gemeentewoordvoerder. "We kregen pas na drie jaar de eerste melding en ondernamen meteen actie."

In december 2016 zou er al actie zijn ondernomen, zo is te lezen op de site. "Er zijn reparaties gedaan en het bestaande klimaatsysteem is beter ingeregeld, waardoor de klachten deels zijn verminderd." Volgens de school is dit onvoldoende. "Een echte oplossing komt er maar niet."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.