Het liefste ijsje van Nederland, de Coupe Tijn, gaat landelijk

26 maart 2018 om 11:20
nl
Een ijsje eten en daarmee onderzoek naar hersenstamkanker sponsoren. Het kan als je de Coupe Tijn bestelt, vernoemd naar de Hapertse nagellakheld Tijn Kolsteren (6) die leed aan deze ziekte en vorig jaar overleed. Drie Brabantse ijssalons hebben zich inmiddels aangemeld bij Stichting Emmy om zo'n coupe in het assortiment op te nemen.
Profielfoto van de Bekker Peter
Geschreven door
de Bekker Peter

De Hapertse nagellakheld haalde twee jaar geleden 2,5 miljoen ophaalde tijdens de 3FM-actie Serious Request in Breda. 

"Het idee van de Coupe Tijn komt van Frank Onnou, ambassadeur van Stichting Semmy", vertelt Joost Coolegem. Zijn IJssalon Matteo in Oisterwijk gaat - samen met De Smaak in Eersel en 't IJsboerinneke in Moergestel - meedoen aan de actie. "Frank stelde het ijsje samen in de lievelingskleuren van Tijn: rood, roze, paars en blauw. Hij bakte een handje met gekleurde nagels, kocht prikkertjes en strooisel en zette de foto van het geheel op Facebook met de vraag: welke ijssalon gaat dit verkopen?

Landelijk opzetten
De ijssalon in Eersel begon vorig jaar al met de verkoop. "Wij vonden dit namelijk een erg goed initiatief en Tijn woonde twee dorpen bij ons vandaan."   

"Deze ijssalon deed dit twee maanden en heeft daarmee een leuk bedrag opgehaald", weet Coolegem. "Toen ik dit op Facebook las, liet ik weten dat ik als ijsbereider graag wil meedoen en wil proberen dit landelijk op te zetten."

'Handkoekje'
In het najaar kwamen alle geïnteresseerden bij elkaar. Voor het maken van het 'handkoekje' werd Coolegem door een collega op weg geholpen. "Die wees me erop dat een bakker in Maastricht koekjes in ieder formaat maakt. Die sponsorde honderd dozen. 

Prikkers van ara's - waar Tijn een liefhebber van was - waren niet te krijgen. "Maar er was wel een bedrijf dat andere dierenprikkertjes op de plank had liggen." En zo kwam alles bij elkaar. Vorige week hadden de initiatiefnemers al het benodigde materiaal binnen.

Vrije invulling
In totaal gaan nu negentien ijssalons de Tijn-coupe verkopen. Maar de salons krijgen de vrijheid om aanpassingen door te voeren. "Kijk, vier bollen - zoals Onnou bedacht - vinden de meeste mensen veel te veel. Daarom hebben we ijssalons de vrijheid gegeven om het bij twee of drie te houden. Doe daar dan de hartjesstrooisel op,  de prikkertjes en het koekhandje. De hartjes staan symbool voor alle zieke kinderen, de dierenprikkers staan symbool voor de dierenliefhebber die Tijn was en het handkoekje staat symbool voor Tijns nagellakactie. Iedereen kan er verder vrije invulling aan geven.  We geven wel de inténtie van de opmaak aan."

Ook bij Coolegem zelf komt het ijsje er wat anders uit te zien dan het idee van Onnou. "Ik draai namelijk geen blauw ijs", legt hij uit. "Ik denk er nu aan om op alle coupes de ik heb prikkertjes, slagroom en strooisel aan te brengen, zodat die allemaal 'Coupes Tijn' worden."

Lief
Coolegem benadrukt dat de ijssalons de Tijn-coupe niet gebruiken om een slaatje uit te slaan. "Van iedere verkochte ijscoupe doneren we een euro aan de Stichting Semmy - dat daarom spreekt van het 'liefste ijsje van Nederland' - en gaat naar kinderen met hersenstamkanker. Tijns ouders weten dit en ondersteunen het initiatief."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.