Video

'Als je wint is het allemaal niet erg', zijspancrosser Etienne Bax is tijdens raceweek altijd bezig

6 juli 2018 om 19:43
nl
Wereldkampioen zijspancross Etienne Bax doet in een raceweek meer dan alleen twee manches rijden. Veel meer. Er komt heel wat bij kijken, maar als de resultaten goed zijn, heeft de motorcrosser uit Bergeijk daar geen problemen mee.
Profielfoto van Fabian Eijkhout
Geschreven door
Fabian Eijkhout

 

 

Terug van het circuit, na soms een lange reis, begint op maandag de voorbereiding op een nieuwe raceweek. "Eigenlijk is het een weektaak. Op maandag halen we alles uit de vrachtwagen en maken het schoon. Dinsdag en woensdag maken we de motor klaar en laden we alles weer in. En op donderdag moet ik veel spullen halen, zodat we daarna met een gerust hart naar de Grand Prix kunnen rijden. Als we twee man personeel zouden hebben, zouden we de week nog makkelijk kunnen vullen."

Tijdens het schoonmaken en inladen zucht Bax regelmatig. Het is niet het leukste werk. "Bij een goed resultaat in het weekend heb ik op maandag geen probleem. Maar als de resultaten er niet zijn, is de maandag steeds moeilijker. Het is niet het leukste werk, schoonmaken en poetsen. Ik doe het ook al twintig jaar. Maar als je wint, is het niet erg."

'Mooiste van het weekend'
Soms is de reis van Bergeijk naar de racelocatie 2400 kilometer lang. Eenmaal aangekomen gaan ze alles opbouwen, zodat zaterdag en zondag in het teken staan van racen. "De zaterdag is nog vrij rustig", zegt Bax tussen alle bezigheden in. Want stilzitten is er eigenlijk niet bij. Hij is continue bezig. Met bezoekers, fans, sponsoren en zijn eigen team. "Ja, klopt. Het is bij onze tent altijd druk. Iedereen wil iets en dat mag ook."

Omdat Bax hoog staat in het WK-klassement, zit hij momenteel in de groep die als eerste mag kwalificeren. "We zijn op zaterdag om vier uur klaar. Daarna kun je rustig naar de andere manche kijken. Dat is eigenlijk het mooiste van het weekend. Zonder druk en zonder stress naar de manche kijken."

"De zondag zit van 's morgens tot 's avonds vol", vervolgt de tweevoudig wereldkampioen. "In de ochtend ontbijten we gezamenlijk en nemen we de dag door. We kijken hoe we de dag indelen, want elk circuit en elk land is anders. Om tien uur is de training. Dan kunnen we nog wat proberen en testen. Na die training begint het: handtekeningensessie, verplichtingen voor de club, presentatie. Dat stopt eigenlijk niet. Tot half één. Dan hebben we een halfuurtje voor onszelf. In die tijd moeten we ook omkleden. En dan gaat het los."

Tekst gaat verder onder de foto.

 

Bax heeft er geen problemen mee dat het zo druk is. "Nee, eigenlijk is het wel lekker. Als je heel erg met de race bezig bent, worden de resultaten niet beter. Nu kun je niet teveel nadenken en vliegen we er gewoon in. Dat is het beste."

Spanning
Als de starttijd dichterbij komt, neemt de spanning bij Bax toe. Hij probeert zich wat af te zonderen. Maar dat lukt eigenlijk pas in het laatste kwartier, als hij bij zijn motor is in 'de fuik'. Een afgesloten stuk voor coureurs. "Daar kan ik even rustig zitten." En dan is het racen. Bij een goed resultaat volgt een podiumceremonie en moet hij nog wat interviews geven. "En daarna is het zo snel mogelijk de werkbroek aan en beginnen met breken. Dan wil ik zo snel mogelijk naar huis."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.