Wat is er mis met de Stint? Lees hier de resultaten van het voorlopige onderzoek

DEN HAAG - Uit het eerste verkennende technische onderzoek naar de Stint, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, komen tal van verontrustende conclusies. De onderzoekers hebben een aantal willekeurige Stints getest. Het exemplaar dat betrokken was bij het spoordrama in Oss is nog niet onderzocht.

Direct na het dodelijke ongeluk in Oss werd er gespeculeerd dat de Stint op hol zou zijn geslagen. Uit het onderzoek blijkt dat zoiets inderdaad zou kunnen gebeuren.

LEES OOK: Fabrikant Stint weigerde mee te werken aan terugroepactie

"Uit de testen blijkt dat een enkele onderbreking van de stroomtoevoer kan leiden tot het versnellen van het voertuig tot de hoogst ingestelde snelheid. In dat geval blijkt dat de bestuurder dan geen mogelijkheid meer heeft om de snelheid met het rechterhandvat, de 'gashendel', te regelen dan wel te matigen", staat te lezen in het rapport.

Handrem niet sterk genoeg
De Stint blijft dan in de hoogste versnelling staan met maximaal 17.2 kilometer per uur. Ook blijkt dat de handrem niet sterk genoeg is om de Stint in zo'n geval te laten stoppen.

De elektrische bakfiets kan dan nog tot stilstand gebracht worden via het contactslot maar volgens de onderzoekers is dat in een panieksituatie geen natuurlijke handeling. 

'Onnatuurlijk om rem los te laten in panieksituatie'
"De contactsleutel zit aan de linkerkant van de Stint, waar ook de handrem zit. In een panieksituatie is het onnatuurlijk om de rem los te laten om het contact te verbreken; terwijl het contact (links) verbreken met de rechterhand niet gemakkelijk lijkt."

De onderzoekers kregen ook een dossier van een bedrijf dat Stints gebruikt voor het vervoer van spullen. Dat bedrijf heeft zelf een analyse gemaakt van een aantal incidenten met hun Stints. Die conclusies komen overeen met de bevindingen uit het verkennende onderzoek.

NFI adviseerde wrak niet te testen
Dat de Stint van het ongeluk in Oss nog niet is onderzocht, heeft te maken met het ongevalsonderzoek dat nog moet plaatsvinden. "Op dringend advies van het NFI is besloten het wrak van de Stint zo lang mogelijk ongemoeid te laten. 

Reden hiervoor is dat alles wat nu aan het wrak wordt veranderd, bijvoorbeeld door het uitvoeren van testen, onomkeerbaar is", schrijven de onderzoekers.

Lees hier het totale onderzoek naar de Stint: Feitenrelaas eerste bevindingen onderzoek n.a.v. Stint-ongeval