'Merwedebrug in 2016 bijna ingestort, ramp zou zo groot zijn geweest als Morandibrug in Genua'

SLEEUWIJK - Het scheelde maar een haar of de Merwedebrug in de A27 tussen Gorinchem en Sleeuwijk was ingestort. Het zou een ramp zijn geweest net zoals met de Morandibrug in het Italiaanse Genua afgelopen zomer. Dit stellen emeritus hoogleraar veiligheidskunde en rampenbestrijding Ben Ale en hoogleraar constructieleer Rob Nijsse van de TU Delft in EenVandaag.

De hoogleraren doen dat na het lezen van een rapport van adviesbureau Berenschot dat de gang van zaken onderzocht rond het afsluiten van de brug in 2016. 

Levensduur nog zes dagen
De bijna zestig jaar oude Merwedebrug, die in oktober 2016 plotseling werd afgesloten voor verkeer zwaarder dan 3,5 ton vanwege haarscheurtjes bleek op dat moment nog een restlevensduur van zes dagen te hebben. Ben Ale noemt het een wonder dat de brug er nog staat. Nadat er haarscheurtjes ontdekt waren in de brug zijn de belangrijkste 24 verbindingen van de brug verstevigd met stalen platen

LEES OOK: Merwedebrug op A27 dicht voor alle vrachtverkeer: 'Scheurtjes in constructie zijn onverantwoord' 

Volgens de specialisten op het gebied van veiligheid en constructieleer aan wie EenVandaag het document heeft voorgelegd, maakt het rapport duidelijk dat de brug op instorten stond en roept het vragen op over de kwaliteit van het toezicht op bruggen in Nederland. Rijkswaterstaat liet na de ontdekking van de scheurtjes weten dat er 'geen acuut veiligheidsrisico was'.

Nieuwe bruggen
De brug over de Boven Merwede wordt vervangen. Deze klus begint over een kleine vier jaar. Tegelijk wordt ook de Keizersveerbrug bij Raamsdonksveer aangepakt. Uiterlijk 2030 moeten de nieuwe bruggen open zijn.

In 2016 mocht het verkeer zwaarder dan 3,5 ton maandenlang niet meer over de Merwedebrug: 

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Milieu laat in een verklaring weten dat Rijkswaterstaat de huidige status van de bruggen continu in de gaten houdt. Sinds het incident met de draagconstructie van de Merwedebrug is er bij inspecties extra aandacht uit naar klinknagelverbindingen in hoofddraagconstructies.

Extra toezicht
Volgens de minister is het budget voor de renovatie van oude bruggen, tunnels en wegen meer dan verdubbeld. Vanaf 2021 is er jaarlijks in plaats van 150 miljoen euro, gemiddeld 350 miljoen euro beschikbaar voor de benodigde aanpak. Tot aan de renovatie worden oude bruggen extra in de gaten gehouden.

"De veiligheid van de weggebruikers staat altijd voorop. Indien de veiligheid in het geding is, worden altijd direct maatregelen genomen. In het uiterste geval kan dat leiden tot een tijdelijke sluiting of spoedherstel", aldus Van Nieuwenhuizen tegen EenVandaag.