Steeds meer steden willen nachttreinen terug: 'Het biedt zoveel mogelijkheden'

28 februari 2019 om 12:21
nl
Steeds meer grote steden in Brabant willen de nachttreinen terug. Na Den Bosch en Tilburg willen ook politieke partijen in Breda dat het gemeentebestuur zich inspant het nachtnet terug te krijgen. Ook in Eindhoven en Helmond zijn vergelijkbare acties.
Profielfoto van Tom van den Oetelaar
Geschreven door

"Het is krankzinnig dat Brabant 's nachts op slot gaat", zegt Hagar Roijackers, lijsttrekker voor GroenLinks bij de komende verkiezingen voor Provinciale Staten. Fractievoorzitter Arend Meijer van D66: "Bij nachtnet denk je vaak aan jongeren. Maar ook voor ouderen kan het een uitkomst zijn. Een goeie opera eindigt ook niet voor halfelf. Mensen moeten ook buiten hun woonplaats 's avonds laat op pad kunnen."

Kosten

Tot 2015 reden er 's nachts treinen tussen de Randstad en de vijf grote steden van Brabant: Breda, Tilburg, Den Bosch, Eindhoven en Helmond. Dat stopte, omdat de steden en de provincie niet langer voor de kosten wilden opdraaien.

In Tilburg en Den Bosch is het nachtnet inmiddels weer op de kaart gezet. En nu is er dus ook in Breda een motie. D66, GroenLinks, PvdA, Breda 97, SP en CDA vinden dat de Baroniestad ook 's nachts goed bereikbaar moet zijn. Ze willen dat het gemeentebestuur  met de andere grote steden gaat onderzoeken wat er mogelijk is.

Eindhoven

Ook in Eindhoven is er actie. Daar zit GroenLinks in het gemeentebestuur. Fractievoorzitter Rik Thijs wil volgende week van burgemeester en wethouders of ook de Lichtstad het belang van het nachtnet ziet.


"De financiën groeien in Eindhoven niet tot in de hemel. Maar ik wil ook snel weten of we gezamenlijk gaan optrekken met de andere steden. Als het college afkeurend reageert, kan ik altijd nog een motie indienen in de gemeenteraad."

Boost

In Helmond zit fractievoorzitter van GroenLinks Thomas Tuerlings driftig te tikken op een motie, zodat andere partijen elkaar geen vliegen afvangen. "Helmond is nu niet aantrekkelijk voor jongeren. Een nachttrein biedt zoveel mogelijkheden. Het kan jongeren echt een boost geven." 

Op 12 maart is er raadsvergadering in Helmond. Tuerlings schat de kansen positief in. "Ik kan me niet voorstellen dat andere partijen hier voor gaan liggen."

Reactie NS

"Praten kan altijd", zegt Inge Rijgersberg, woordvoerder van de NS, in een eerste reactie. "In 2015 bleek dat het aantal reizigers, vooral in de late uren, heel klein was. Kostendekkend werd het niet. Maar we zijn weer een paar jaar verder. Als er een verzoek komt, gaan we in gesprek. Dan gaan we onderzoeken hoe de markt eruit ziet en wat de wensen zijn."

Geen prioriteit

Behalve de vijf grote gemeenten gaat ook de provincie over nachttreinen. Gedeputeerde Christophe van der Maat laat via Catelijne Thomassen, zijn woordvoerster, weten 'zeker open te staan voor voor het nachtnet.' Maar het heeft niet de hoogste prioriteit.


"We hebben het uitvoerig geprobeerd. Maar het werd onvoldoende gebruikt, dus hebben we besloten er niet verder in te investeren. De komende jaren groeit het aantal reizigers met ongeveer dertig tot veertig procent. Om die groei op te vangen, hebben we in Brabant anderhalf miljard nodig. Daar ligt de prioriteit", zegt Catelijne Thomassen.

 



Cirkel


De vorige route van het nachtnet was een cirkel met de volgende route: Amsterdam - Utrecht - Den Bosch - Eindhoven - Tilburg - Breda - Dordrecht - Rotterdam - Delft - Den Haag HS - Leiden - Schiphol. 

Een flinke cirkel dus. Als je van Eindhoven naar Den Bosch wilde, was je wel even onderweg. "We zeggen nu niet: we willen dit cirkeltje terug", zegt Hagar Roijackers van GroenLinks daarover. "Dat willen we weer opnieuw laten onderzoeken."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.