Remmen van Stint werkten niet bij spoordrama Oss, zeggen betrokkenen tegen Openbaar Ministerie

4 juli 2019 om 10:51
nl
De Stint die in september vorig jaar betrokken was bij het ongeval op het spoor in Oss, waarbij vier kinderen om het leven kwamen, kon niet remmen. Dat bevestigt het onderzoek van het Openbaar Ministerie. De bestuurster heeft verklaard dat ze meerdere keren probeerde te remmen, maar dat dit niet lukte. Getuigen bevestigen dat.
Profielfoto van Frances Vermeeren
Geschreven door
Frances Vermeeren

Dat meldt het Openbaar Ministerie donderdag. De begeleidster heeft op alle mogelijke manieren geprobeerd te remmen toen zij de spoorwegovergang naderde, maar niets hielp. Het voertuig stopte niet. "De bestuurster heeft er alles aan gedaan om de Stint te laten stoppen", zegt het OM.

Waarom de kar niet remde, blijft onduidelijk. Er is nog geen technisch mankement ontdekt aan de kar. De computer van de Stint wordt onderzocht door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Volgens het OM wordt het ongeval ook nagebootst, om bijvoorbeeld te kunnen ontdekken hoe hard de kar precies reed. Dit gebeurt niet in Oss maar op een besloten onderzoekslocatie.

Voor het onderzoek is ook het bedrijfspand in Bilthoven van Stintum, de producent van het voertuig, doorzocht. Er is veel administratie in beslag genomen. Edwin Renzen, de eigenaar van Stintum, zegt dat hij het technische onderzoek nog afwacht. "Ik zie dit als een voortgangsbericht van het OM. Het is goed dat ze grondig onderzoek doen. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten, het gaat ten slotte wel over mensenlevens."

Bij het ongeval met de Stint op de spoorwegovergang in de Braakstraat in Oss kwamen vier jonge kinderen om het leven. Een ander kind en de begeleidster raakten zwaargewond. Er waren drie zusjes uit hetzelfde gezin bij het drama betrokken.

Onderzoeken
De begeleidster reed met de elektrische kar van kinderopvang Okido naar de basisschool. Het haperen van de Stint kan verschillende oorzaken hebben:

  • elektromagnetische straling van de spoorweginstallatie die de Stint beïnvloedde,
  • een technisch mankement aan de kar,
  • een constructiefout.

Na negen maanden is daarover dus nog steeds geen uitsluitsel.

Meerdere partijen zoals politie, Openbaar Ministerie en Onderzoeksraad voor Veiligheid en TNO begonnen na het ongeval met onderzoek. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) speelt daarbij een centrale rol.

Van de weg af
Kort na het ongeval besloten honderden kinderdagverblijven om de Stint niet meer te gebruiken. De elektrische bolderkar werd op 1 oktober vorig jaar verboden door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, omdat uit eerste resultaten van onderzoek bleek die mogelijk onveilig is. De Tweede Kamer oordeelde een half jaar later dat de Stint komend schooljaar weer de weg op mag, maar alleen als elk voertuig is aangepast.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.