Dit weten we over concurrenten van Den Bosch in strijd om Eurovisie Songfestival

DEN BOSCH - Naast Den Bosch azen nog vier steden op de organisatie van het Eurovisie Songfestival van volgend jaar. Het gaat om Maastricht, Arnhem, Rotterdam en Utrecht. Alle steden leverden woensdag hun plannen in voor het Songfestival.

Den Bosch, provincie Noord-Brabant en Libéma trekken 5,2 miljoen euro uit om het Songfestival naar Den Bosch te halen. Maar de concurrentie zit natuurlijk ook niet stil. Dit weten we van de plannen van de andere steden.

Maastricht

  • Evenementenlocatie MECC moet de plek worden waar het liedjesfestijn georganiseerd wordt. In de hal passen bijna 13.000 mensen.
  • Maastricht wil alle wijken, 43 in totaal, betrekken bij het Songfestival. Het idee is dat iedere wijk ingericht wordt met de kleur, smaak en geluid van een deelnemend land.
  • De provincie Limburg en Maastricht trekken samen op als het gaat om de financiën. Over een bedrag is nog niets bekendgemaakt.
  • Een delegatie van vijftig mensen was woensdag namens Maastricht bij de presentatie van het bidbook aanwezig. Die delegatie kwam met twee bussen naar Hilversum. Een van de bussen was de bus van André Rieu. Maastricht had ook een brassband bij zich.
  • Het thema van de Limburgse hoofdstad is 'Come Closer'.

Arnhem

  • Het muziekfestijn moet in het GelreDome gehouden worden.
  • Het centrum van de stad zal ook nadrukkelijk in het teken staan van het Songfestival.
  • Een bedrag voor het organiseren is nog niet bekendgemaakt.
  • De slogan is ‘Celebrate Freedom’.
  • Speciaal voor de presentatie van het bidbook kwam de delegatie uit Arnhem met een songfestivalbus. In de bus zong The Voice Senior-deelnemer Iain Barbier het liedje 'Arcade' van Duncan Laurence.

Rotterdam

  • Ahoy is de aangewezen locatie voor de organisatie van het Songfestival in Rotterdam.
  • De gemeente wil naar verluidt 15 miljoen euro uittrekken voor het liedjesfestijn.
  • Een troef van Rotterdam is de ervaring die de stad heeft met het organiseren van grote evenementen als de start van de Tour de France.
  • Ter ondersteuning van het bidbook is een promotiefilm gemaakt waarmee Rotterdam hoopt de organisatie te overtuigen.

Utrecht

  • Omdat de Jaarbeurs niet hoog genoeg is, wil Utrecht het Songfestival organiseren in een megatent op parkeerterrein P3 van de Jaarbeurs. Die tent is achttien meter hoog en biedt plaats aan 10.000 bezoekers.
  • Wel zal de Jaarbeurs gebruikt worden voor pre-events en kleedkamers.
  • De gemeente steekt zelf geen geld in de organisatie van het evenement. De Jaarbeurs en partners moeten het Songfestival met eigen financiën organiseren.
  • Utrecht heeft de ambitie om ‘het meest duurzame, sociale en innovatieve festival ooit’ te organiseren.
  • Het motto van Utrecht is 'Making Your Mind Up'.
  • Het bidbook van Utrecht werd overigens op een originele manier, per fietskoerier, naar Hilversum gebracht.