Onderzoeksraad: Stint had nooit de weg op gemogen, keuring in 2011 niet goed uitgevoerd

16 oktober 2019 om 11:59
nl
De Stint had in 2011 nooit de weg op gemogen omdat de keuring op een aantal punten niet goed was uitgevoerd. Ondanks de negatieve adviezen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft de minister de Stint toch toegelaten op de openbare weg. Dit blijkt uit onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Profielfoto van Eva van der Weele
Geschreven door
Eva van der Weele

Op twee punten was de Stint niet in orde. Het gaat hierbij om de afmetingen van het voertuig en de remvertraging. Uit het onderzoek van de OVV blijkt dat de toelating van de elektrische bolderkar volgens de Tweede Kamer niet te ingewikkeld en tijdrovend moest zijn. Het onderzoek naar het voertuig mocht in 2011 ook niet te duur zijn en moest binnen de subsidie worden uitgevoerd.

De OVV wil na de conclusies uit het onderzoek niet dat de minister of de Tweede Kamer nog beslist over de toelating van bijzondere voertuigen op de weg, zoals de Stint. De RDW moet eindverantwoordelijk worden omdat zij technische kennis hebben.

De toelatingsprocedure
De Stint viel binnen de Europese toelatingsprocedure, maar de elektrische bolderkar werd toegelaten via een nationale toelatingsprocedure die minder uitgebreid was. De Stint werd aangemerkt als 'bijzondere bromfiets' waarvoor lichtere eisen golden.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil lessen trekken uit het rapport over de toelating van de elektrische bolderkar. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) trekt in dat rapport pijnlijke conclusies, geeft zij toe.

Stintongeluk in Oss
De raad deed onderzoek naar aanleiding van de aanrijding van een trein met een Stint in Oss. De elektrische bolderkar mag sinds oktober vorig jaar niet meer de weg op. Uit onderzoek van TNO bleek dat de Stint op een aantal onderdelen onveilig was.

Het is nog steeds onduidelijk wanneer de Stint weer de weg op mag. In april bleek dat de elektrische bolderkar met nieuwe regels de weg weer op mocht. De vernieuwde Stint krijgt onder meer gordels en een rolkooi. In september gaf de RDW geen positief advies nadat zij de 'elektrische bolderkar' heeft getest.

Andere voertuigen
Het onderzoek richtte zich niet alleen op de Stint, maar ook op andere voertuigen die de fietspaden steeds drukker maken, zoals elektrisch aangedreven stepjes, elektrische skateboards en monowheels. Die zijn niet officieel toegelaten op de weg en dus illegaal.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.