In plastic verpakte bio-paprika? Het levert Jumbo winst op in Mispaksel-verkiezing

VEGHEL - Jumbo heeft dit jaar de Mispaksel-verkiezing van Greenpeace gewonnen. De supermarktketen kreeg de dubieuze titel, omdat de biologische paprika in bioplastic wordt verpakt. Meer dan 17.000 mensen brachten hun stem uit, ruim een derde vond het plastic zakje om de paprika's van Jumbo het onzinnigst.

Volgens Meike Rijksen van Greenpeace is bioplastic geen goed alternatief. "Wanneer dit plastic in de natuur komt, kan een schildpad er net zo goed in stikken. Dat het composteerbaar is, is misleidend. Dit plastic breekt alleen af onder hele specifieke omstandigheden. Die heb je niet in de natuur, niet in je composthoop en zelfs afvalbedrijven worstelen ermee. Hierdoor verdwijnt het vaak alsnog in de verbrandingsoven. Bij het gewone plastic gooien mag ook niet, daar vervuilt het de recycling, omdat bioplastic een andere samenstelling heeft. Heel verwarrend dus en er is een simpele oplossing: dat onnodige plastic jasje kan namelijk gewoon uit.”

De prijs werd dinsdagmorgen afgeleverd bij het hoofdkantoor van Jumbo in Veghel. In een reactie zegt de supermarktketen: "Onze paprika’s zijn momenteel nog verpakt. We zijn hard op zoek naar alternatieven, we hopen snel met een oplossing te komen."

Bananen volgend jaar zonder plastic zak
Op de tweede plaats bij de Mispaksel-verkiezing eindigt PLUS met de in plastic verpakte fairtrade bananen. Overigens gaat de supermarkt deze bananen begin volgend jaar zonder plastic zak in de schappen leggen.

Smint verpakt in een plastic doosje, folietje en zakje behaalde de derde plaats. De couscous maaltijdsalade van de Albert Heijn werd vierde. Pure Life water van Nestlé eindigde op de vijfde plek.