Vrachtwagen die op overweg werd aangereden door trein, reed daar omdat er een wegomleiding was
De vrachtwagen was 16,5 meter lang terwijl een maximale lengte van tien meter geldt voor de spoorwegovergang. De motor van de wagen viel op de overweg stil. Een trein met 250 passagiers botste vervolgens op het voertuig, maar er raakte niemand gewond. Het treinverkeer had uren last van de aanrijding. De chauffeur kon op tijd wegkomen.
“De chauffeur heeft het verkeersbord niet gezien waarop stond dat hij als lang voertuig niet verder mocht rijden”, vertelt de eigenaar van transportbedrijf Euro Road Services in Oud-Gastel. De route van de chauffeur ging volgens het transportbedrijf eigenlijk via een andere overweg, maar omdat daar de weg was versperd werd hij omgeleid.
Verkeersregelaar
“Een verkeersregelaar heeft hem de andere kant op gestuurd. Vervolgens heeft zijn navigatie hem naar de volgende overgang geleid”, aldus de leidinggevende van de chauffeur. De politie bevestigt dat er die dag wegwerkzaamheden waren.
ProRail wil aangifte doen tegen de chauffeur omdat het ‘heel anders had kunnen aflopen’. De spoorbeheerder zegt woensdag dat de man twee borden heeft genegeerd die weggebruikers op het naderende gevaar wezen. Volgens een woordvoerder is dat niet acceptabel en heeft de man beroepsmatig gefaald. Volgens ProRail wordt daarom nog steeds geprobeerd de schade op de chauffeur of zijn werkgever te verhalen.
Met de bestuurder van de vrachtwagen gaat het naar omstandigheden goed. De man is inmiddels weer aan het werk, maar hij krijgt van Euro Road Services de tijd om dat rustig aan te doen. “Het raakt hem heel erg. Zeker toen hij hoorde dat ProRail aangifte tegen hem wil doen. Daar was hij heel erg door geëmotioneerd.”
Euro Road Services heeft nog niets gehoord van de aangifte, maar ziet hem met vertrouwen tegemoet. “Onze vergunningen zijn gecontroleerd en er is gekeken of de apk van de vrachtwagen in orde was. Daar was niets mee aan de hand.” De politie onderzoekt nog of de chauffeur zich aan de rusttijden had gehouden.
LEES OOK: