Maatregelen na instorten van parkeergarage waren mogelijk niet nodig, Kamerlid wil opheldering

19 maart 2020 om 07:30
De ingestorte parkeergarage bij Eindhoven Airport (foto: archief).
De ingestorte parkeergarage bij Eindhoven Airport (foto: archief).
De ingrijpende maatregelen die bij gebouwen zijn genomen na het instorten van de parkeergarage van Eindhoven Airport, waren mogelijk niet nodig. Ook zou de inspectieplicht, per 1 april, voor gebouwen met verdachte vloeren minder streng uitgevoerd hoeven te worden.
Profielfoto van Hans Janssen
Geschreven door

Dit blijkt uit vragen van Tweede Kamerlid Erik Ronnes uit Boxmeer. De CDA’er baseert zich op een artikel in Cobouw, een toonaangevend blad voor de bouwsector. De parkeergarage stortte drie jaar geleden in. Het complex bevatte een ontwerpfout in de zogeheten breedplaatvloeren waarmee het is opgebouwd. Een onderzoek, gedaan door Simon Wijte van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), toonde aan dat ‘een hoop andere’ gebouwen eenzelfde risico lopen.

Gecontroleerd en aangepast
Honderden complexen in heel Nederland hebben namelijk vergelijkbare vloeren als die van de parkeergarage van Eindhoven Airport. Dit was één van de conclusies van het onderzoek naar de constructieve veiligheid van bestaande breedplaatvloeren. Die zijn allemaal gecontroleerd en waar nodig aangepast. Het onderzoek maakte verder duidelijk dat ook een hoop andere gebouwen geïnspecteerd moeten worden.

Het onderzoek werd door onder anderen Wijte gedaan. De opsteller van het rapport verwacht, zo zei hij vorig jaar mei, dat er bij een hoop vloeren maatregelen getroffen moeten worden.

In het artikel in Cobouw wordt gezegd dat nieuw onderzoek heeft aangetoond dat de verdachte bollenvloeren veel sterker zijn dan werd gesuggereerd. Maatregelen zouden dus niet meer nodig zijn. Gevolg hiervan is dat gebouwen met verdachte vloeren direct weer in gebruik genomen zouden kunnen worden.

Een deel van de betonplaten was gevuld met kunststofbollen, vandaar de naam bollenvloeren. Dat is onder meer het geval bij een pand in Hardinxveld-Giessendam, dat sinds de twijfels over de vloeren leegstaat. Eind vorig jaar werd de vloer van het pand getest en bleek het hartstikke veilig te zijn, zo staat in Cobouw.

Ronnes wil opheldering van Stientje van Veldhoven, de minister van Wonen en Milieu, en Raymond Knops, haar collega van Binnenlandse Zaken.

'Conclusies stroken niet'
De uitkomsten van het nieuwe onderzoek zijn vorige week woensdag besproken door een groep deskundigen, onder wie Wijte. De professor van de TU/e erkent dat hierover is gepraat, maar ook ‘dat de conclusies die tijdens dit overleg zijn getrokken, niet overeen komen met de inhoud van het artikel'. Meer wil Wijte niet zeggen. “Voor verdere informatie moet ik u, zoals in het overleg afgesproken, verwijzen naar het ministerie van Binnenlandse Zaken.”

Dat ministerie wil pas reageren als de minister de Kamervragen heeft beantwoord. Het is overigens niet toevallig dat Erik Ronnes in de pen is geklommen. Hij heeft al eerder vraagtekens gezet bij de onderzoeken naar de draagkracht van vloeren.

Mogelijk heropening onderzoek
Ronnes wil weten of dit waar is en of het gerenommeerde onderzoeksinstituut TNO dit ook vindt. Het Boxmeerse Kamerlid vraagt zich ook af waarom de uitkomst van de ‘contra-expertise’ in Hardinxveld-Giessendam geheim wordt gehouden. Hij vindt zelfs dat het onderzoek naar de instorting van de parkeergarage van Eindhoven Airport opnieuw moet worden gedaan.

Tip ons!
Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Wachten op privacy instellingen...