Omstreden spoorwegovergang in de Orthen in Den Bosch krijgt een tunnel voor fietsers en voetgangers

23 april 2020 om 19:20 • Aangepast 30 april 2020 om 19:24
nl
De kogel is door de spreekwoordelijke kerk: de omstreden spoorwegovergang Orthen in Den Bosch krijgt een tunnel voor fietsers en voetgangers. Voor automobilisten was de overgang al afgesloten en dat blijft zo: die moeten omrijden via de Ertveldweg en het dijklint Orthen. Als het aan het college van B en W ligt tenminste.
Profielfoto van Janneke Bosch
Geschreven door

Het is de uitkomst van een uitgebreid onderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren. Onder meer omwonenden van beide kanten van het spoor, de hulpdiensten en andere belanghebbenden waren daarbij betrokken.

Onveilige overgang
De spoorwegovergang was niet veilig, omdat fietsers bij het oversteken in een flauwe bocht over de overgang moesten rijden. Daarbij was het risico dat ze met hun wiel vast kwamen te zitten in het spoor, met alle gevolgen van dien. De kwestie kreeg twee jaar geleden meer aandacht toen een fietsster zo hard viel dat ze bewusteloos op het spoor terecht kwam. Ze kon worden gered door een omstander.

Er werd een tijdelijke oplossing ingesteld, waarbij het fietspad haaks op de spoorwegovergang werd gelegd zodat veiliger kon worden overgestoken. En auto’s werden geweerd. ProRail pleitte in 2018 al voor een tunnel voor voetgangers, fietsers én auto's, onder de overweg. Maar de gemeente wilde meer opties onderzoeken. Nu dat onderzoek is afgrond, lijkt de tunnel er dan toch te komen, al zullen auto's om moeten blijven rijden.

Op zoek naar geld
De gemeenteraad van Den Bosch moet nog instemmen met het plan. Ook moet nog geld worden gevonden, want dat is er nog niet. Als de raad instemt met het plan, wil de gemeente Den Bosch geld vragen aan andere overheden en het resterende bedrag zelf bijleggen. Om hoeveel geld het gaat is nog niet duidelijk zegt het college, daarvoor moet het plan eerst verder worden uitgewerkt.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.