Hypermoderne bus op zonne-energie en zonder chauffeur moet over 10 jaar gaan rijden - Omroep Brabant
Video

Hypermoderne bus op zonne-energie en zonder chauffeur moet over 10 jaar gaan rijden

9 november 2020 om 10:40 • Aangepast 10 november 2020 om 10:58
nl
Over tien jaar moet er een hypermoderne bus gaan rijden in Zuidoost-Brabant: de Brainportlijn. De bus krijgt zonnecellen en wordt zonder chauffeur ingezet. De ontwikkeling gaat zeker 1 miljard euro kosten. De hypermoderne bus moet passagiers onder meer naar de High Tech Campus in Eindhoven, de Automotive Campus in Helmond en ASML in Veldhoven brengen.
Profielfoto van Hans Janssen
Geschreven door

In het gebied waar de moderne bus zal worden ingezet, werken al 50.000 mensen en dat aantal zal in de toekomst verder stijgen. Ook omliggende dorpen zullen in het 'spoorboekje' worden opgenomen. De initiatiefnemers gaan ervan uit dat de bus ook aan geïnteresseerden in het buitenland kan worden verkocht. Dit is maandagmorgen bekend gemaakt op de High Tech Campus in Eindhoven.

Een promotiefilmpje voor de Brainportlijn:

Wachten op privacy instellingen...

Het initiatief voor dit vernieuwende vervoersproject komt van de gemeente Eindhoven, de provincie Brabant en Brainport Development. Het zou betaald moeten worden van geld uit het Nationaal Groeifonds, dat het kabinet vorig jaar heeft ingesteld. Hierin zit 20 miljard euro voor projecten die een bijdrage moeten leveren aan een duurzamer Nederland.

Gezamenlijke productie
De bus wordt een gezamenlijke productie van onder meer de Automotive Campus, DAF, NXP, Siemens, TNO, de TU/e en VDL. Allemaal overheden, instellingen en bedrijven in het zuidoosten van Brabant. “We doen het heel slim: we verzinnen en maken het hier”, zegt Paul van Nunen, directeur van Stichting Brainport.

De Brainportlijn moet gezien worden als een extra injectie voor Zuidoost-Brabant als 'straalmotor' van de Nederlandse economie. Een goede bereikbaarheid is immers noodzaak, zo zeggen de partijen achter de plannen. Ook Eindhoven Airport heeft enthousiast gereageerd, omdat mensen uit een groot gebied door de nieuwe lijn sneller bij het vliegveld kunnen komen. Er zijn nog geen afspraken gemaakt met de vervoersmaatschappij, die de busdiensten gaat verzorgen. Wel is al gesproken met het moederbedrijf van Hermes, dat al in deze regio actief is.

Een schematische tekening van de bus (foto: gemeente Eindhoven).
Een schematische tekening van de bus (foto: gemeente Eindhoven).

'Aanjager en verdienmodel'
Provinciebestuurder Christophe van der Maat: "Het is heel belangrijk dat we vooruit blijven kijken in Nederland. We verbeteren met de Brainportlijn niet alleen de bereikbaarheid van, naar en tussen economische toplocaties in de economische motor van het zuiden, maar het systeem werkt ook als aanjager en levert bovendien geld op. Volgens de maatschappelijke kosten-batenanalyse levert het na aftrek van kosten ongeveer 150 miljoen euro op.”

Bij de presentatie van de plannen waren ook de Eindhovense wethouder Stijn Steenbakkers, Philips-directievoorzitter Hans de Jong en TNO’s marketingdirecteur Martijn Stamm.

De Brainportlijn moet straks onderdeel worden van de reguliere dienstregeling. Daarom wordt al gesproken met ov-bedrijven als Connexxion en Hermes.

App ons!

Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.