Registratie vaccinaties is een rommeltje 'maar CoronaCheck-app werkt wel'

23 juni om 12:23 • Aangepast 23 juni om 15:10
Een coronavaccinatie in het Catharina Ziekenhuis.
Een coronavaccinatie in het Catharina Ziekenhuis.
Vanaf donderdag kunnen mensen die volledig gevaccineerd zijn dit laten zien met de CoronaCheck-app. Daarmee kun je toegang krijgen tot discotheken en evenementen en kun je vanaf 1 juli ook op reis. Maar de registratie op de website van het RIVM is een chaos. De GGD stelt ons gerust: de app zou ook zonder registratie bij het RIVM moeten werken.
Profielfoto van Wim Heesterbeek
Geschreven door

De ervaringen met Mijn.rivm.nl lopen uiteen, zo blijkt onder meer op social media. Op de RIVM-site zou je precies moeten kunnen zien of, en met welk vaccin je geprikt bent. Maar mensen die weken geleden hun prik haalden zien nog niets staan, in sommige gevallen staat de partner die gelijktijdig geprikt werd al wel in het systeem. Ook kan het voorkomen dat mensen die deze week geprikt zijn er al in staan, terwijl mensen die hun prik begin deze maand kregen nog altijd niets zien.

Wachten op privacy instellingen...

Achterstallig werk
Een oplossing voor deze chaotische situatie lijkt nog niet nabij. De GGD laat weten dat de registratie bij het RIVM nog wel 'een aantal weken' kan duren. 'Er ligt wat achterstallig werk bij het RIVM', stelt een medewerker van de GGD West-Brabant.

Dat zorgt voor onrust, want als het zo'n zooitje is bij het RIVM, kunnen we dan vanaf donderdag wel naar de disco en vanaf 1 juli op reis met de CoronaCheck-app? De GGD Brabant-Zuidoost stelt ons gerust: als de afspraken goed in het GGD-systeem staan (te raadplegen via Coronatest.nl) dan verschijnen de gezette vaccinaties als het goed is ook in de CoronaCheck-app.

Nóg een uitnodiging
Het is de vraag of alle zorgen daarmee weggenomen zijn. Donderdag zou de app moeten werken, maar verschillende GGD's noemen op social media de datum van 26 juni, zaterdag. En ook in de GGD-systemen staat niet altijd alles goed.

Omroep Brabant sprak een vrouw van 77 uit Rosmalen die weken geleden haar tweede vaccinatie heeft gehad, maar op de RIVM-site en de afsprakensite van de GGD is niets te zien. Onlangs kreeg ze zelfs nog een nieuwe uitnodiging voor een prik in de brievenbus. De GGD verzekerde haar dat het in de interne systemen wel klopt en dat de app dus gewoon zou moeten werken.

Donderdag weten we het. Werkt het dan nog niet, dan kun je contact opnemen met de locatie waar je gevaccineerd bent, zo adviseert de GGD Brabant-Zuidoost op Twitter.

Heb jij een bijzondere ervaring met de registratie van je vaccin? Mail [email protected].

App ons!
Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Wachten op privacy instellingen...