Breda telt de meeste influencers van Brabant, de succesvolste komt uit Uden
Waarschijnlijk zijn er veel meer influencers, maar lang niet iedereen schrijft zich als influencer, blogger of vlogger in bij de Kamer van Koophandel. Influencers verdienen hun geld met het maken van video's, vlogs en blogs die ze delen op sociale media. Hoe meer volgers een influencer heeft, hoe groter het bereik is. Het promoten van producten en campagnes levert hen dan geld op.
"Dat er met weinig moeite enorme bedragen te verdienen zijn is een misvatting", zegt Felix van Wissen van het Bredase social media bureau Scooperz. "Dat is alleen voor een enkeling weggelegd."
De meeste influencers zitten in Amsterdam:
Felix begon ruim drie jaar geleden met het managen van influencers. Zijn werk bestaat uit het beoordelen van alle commerciële aanvragen en daarbij de juiste influencer zoeken. "Toen ik hier begon hadden we nog geen afdeling influencers nu werken we er met 24 ", vertelt Felix. "Ons bedrijf is tien jaar geleden gestart als eenmansbedrijf. Nu werken er zo'n veertig tot vijftig mensen. Dat geeft wel aan welke vlucht social media hebben genomen."
"Het is hard werken en maar een klein select clubje ontstijgt de massa en verdient grof geld. Het is belangrijk dat je regelmatig filmpjes of andere content blijft leveren. De meesten rollen hier vanzelf in omdat ze voor de lol al filmpjes deelden. Ze zijn vaak creatief en onderscheiden zich daardoor van anderen. Punt is dat je er lol in moet blijven houden en creatief moet blijven, ook al heb je al honderden filmpjes gemaakt."
"Alles wat we verdienen steken we in het maken van nieuwe video's."
In het bestand van Felix zitten onder meer Kriekel. Dat zijn drie bevriende YouTubers uit Tilburg die vooral populair zijn onder pubers. "We kunnen er niet van leven", vertelt 'Kriekel' Sam Kierkels (18). "Alles wat we verdienen steken we in het het maken van onze video's. We proberen iedere anderhalve week een nieuwe video te leveren. Per video zijn we zeker een paar dagen kwijt met bedenken, opnemen en monteren."
Zelf voelen de jongens van Kriekel zich niet echt een influencer. "Het is onze hobby. Wij doen het voor de lol, net als de meeste anderen. Als we er ooit van kunnen leven zou dat mooi zijn. Tot die tijd hebben we bijbaantjes, zoals bezorger", grinnikt Sam. "We gaan niks commercieels doen waar we niet achter staan, we willen vooral lol hebben en goede filmpjes maken."
De Tilburgse jongens van Kriekel in actie:
Managers zoals Felix komen in beeld zodra zo'n creatieveling geen tijd heeft om ook nog de administratie of acquisitie te doen. "Soms ondersteunen we ook op creatief niveau of mentaal want iedereen heeft het wel eens zwaar." Het kost geen geld om opgenomen te worden door Felix' bureau. "Wij zetten een percentage bovenop de commerciële opdracht die onze influencers via ons krijgen."
Een verklaring waarom juist in Breda relatief de meeste influencers wonen in Brabant heeft Felix niet. "Sterker nog, we hebben niemand uit Breda in ons bestand zitten."