Nieuwste vliegtuigonderdelen zijn sterk en licht, maar repareren is een vak - Omroep Brabant

Nieuwste vliegtuigonderdelen zijn sterk en licht, maar repareren is een vak

28 mei om 18:00 • Aangepast 7 juni om 13:26
nl
Moderne vliegtuigen en helikopters worden voor een steeds groter deel gemaakt van composieten. Dit zijn hoogwaardige kunststoffen die zo sterk en licht zijn, dat ze metaal kunnen vervangen. Maar er is ook een keerzijde. Reparatie en onderhoud van deze onderdelen is enorm ingewikkeld en de techniek staat eigenlijk nog maar in de kinderschoenen. Een nieuw kenniscentrum op luchtvaartbedrijvenpark Aviolanda in Hoogerheide is uniek voor Europa en moet dit probleem gaan oplossen.
Profielfoto van Raoul Cartens
Geschreven door

Composieten zijn kunststoffen die - als een soort lasagne - laagje voor laag zijn opgebouwd met vezels en harsen.

Oude vliegtuigen hadden hooguit 10 procent van dit soort onderdelen, maar inmiddels is dit bij de huidige toestellen meer dan 60 procent. Tot aan de romp en vleugels toe. De Joint Strike Fighter F-35, transporthelikopter NH-90 en ook de enorme Airbus A350 zitten er vol mee.

Aviolanda wil steeds meer bedrijven aantrekken die zich bezighouden met ontwikkeling en onderhoud van vliegtuigen en helikopters. De bekendste en oudste daarvan is natuurlijk Fokker.

"Een beschadiging plak je niet zomaar af met een sticker."

Het nieuwe kenniscentrum DCMC is helemaal gericht op de hoogwaardige kunststoffen. Directeur Martin Knegt: "Composieten zijn heel anders dan metaal, dat je kunt uitdeuken of dichtnagelen. Een beschadiging in deze kunststof plak je niet zomaar af met een sticker. Er worden in de luchtvaart heel hoge eisen gesteld en reparatie moet heel zorgvuldig gebeuren."

Met kleine robots op wieltjes en met drones worden de vliegtuigen van binnen en buiten uitgebreid gescand om de omvang van de schade in kaart te brengen. Daarna wordt gekeken of het onderdeel vervangen moet worden of dat het gerepareerd kan worden.

Maar de kennis om beschadigd composiet te herstellen staan dus nog maar in de kinderschoenen. De komst van het DCMC, waar vijf jaar aan is gewerkt, moet dat veranderen. Knegt: "Wij gaan hier kennis en ervaring samenbrengen. En dat kunnen we weer gebruiken om mensen in de vliegtuigindustrie op te leiden. En dat is uniek in de wereld of in elk geval voor Europa."

De komst van het kenniscentrum is een mooie opsteker voor het luchtvaartbedrijvenpark dat eind maart te horen kreeg dat Fokker Elmo volgend jaar vertrekt naar Papendrecht. Daarmee verdwijnen in Hoogerheide 900 banen.

Daar staat tegenover dat vliegtuigonderhoudsbedrijf Fokker Techniek juist wil uitbreiden op Aviolanda en binnenkort een nieuwe hangaar voor grote toestellen in gebruik gaat nemen. De werkgelegenheid kan daar groeien met 100 banen. En ook de naastgelegen luchtmachtbasis Woensdrecht maakt gebruik van de kennis op Aviolanda, voor het onderhoud aan straaljagers en transporthelikopters.

Directeur Roland van Dijk van Fokker Techniek hoopt dat ook andere bedrijven naar het luchtvaartbedrijvenpark in Hoogerheide komen. "Juist door samenwerking kunnen wij Aviolanda naar een hoger plan tillen."

App ons!

Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.