Logeren langs het spoor bezorgt Kamerlid slapeloze nacht: 'Hele bed trilde'

8 juni 2022 om 09:25 • Aangepast 9 juni 2022 om 10:10
nl
Het was een behoorlijk slapeloze nacht voor Lisa van Ginneken uit Oosterhout. Het Tweede Kamerlid ging een nachtje logeren bij Dion van de Sande uit Dorst, die vlakbij het spoor woont en al jaren last heeft van de voorbijrazende treinen. "Ik ben drie keer wakker geworden omdat m'n hele bed trilde", vertelt Lisa.
Profielfoto van Karin Kamp
Geschreven door

Het D66-kamerlid wilde zelf ervaren hoe groot de problemen zijn als je vlak bij het spoor woont. De omwonenden van het spoor in Dorst hebben dagelijks te maken met treinen die trillingen veroorzaken bij de spoorwegovergangen. Per etmaal rijden er zestig goederentreinen voorbij.

Dion heeft scheuren in zijn huis en de verwarming wordt extra ondersteund, omdat die ook is losgetrild. Daarnaast heeft zijn nachtrust er ernstig onder te lijden.

Als er een goederentrein over het spoor bij Dorst rijdt, is dat goed voelbaar in huis. "Ik hoorde het huis ook kraken en tikken. Alles kwam letterlijk in beweging", zegt Lisa. "De derde keer was rond zes uur vanmorgen en toen heb ik het maar opgegeven om weer in slaap te komen. Uitgerust ben ik niet, ik denk dat ik me door de komende dag heen zal moeten worstelen."

"Als je hier woont en er iedere nacht mee te maken hebt, dan heeft dat echt impact op je leven."

Lisa vindt het niet erg om een nachtje slecht te slapen. "Maar als je hier woont en er iedere nacht mee te maken hebt, dan heeft dat echt impact op je leven. Bewoners maken zich zorgen over wat het doet met hun gezondheid. Niet alleen qua nachtrust, maar ook door de gevaarlijke stoffen die over het spoor worden vervoerd."

De treinen denderen vlak langs het huis voorbij.
De treinen denderen vlak langs het huis voorbij.

Enkele jaren geleden werden in Dorst al maatregelen genomen om de geluidsoverlast te beperken, onder andere door de intercity's minder hard te laten rijden. Ook kwam er een aanpassing aan de spoorwegovergang.

"Bewoners moeten mee kunnen praten over hoe de trillingen verder kunnen worden aangepakt."

Maar daar blijft het niet bij, als het aan Lisa ligt. "Ik wil dat omwonenden structureel worden betrokken in het overleg tussen het ministerie, ProRail en de vervoerders, zodat ze mee kunnen praten over hoe de trillingen verder kunnen worden aangepakt."

Ook de leefbaarheid moet beter. "Er zijn al afspraken gemaakt over wat het gemiddelde geluidsniveau mag zijn", zegt ze. "Maar treinen veroorzaken ook piekgeluiden die heel kortstondig heel luid zijn. Er zouden geluidsflitspalen moeten komen, die piekgeluiden meten op plekken waar veel overlast is."

Ze pleit voor een nationaal meetprogramma trillingen, om zo meer informatie te verzamelen. "Want eigenlijk weten we nog niet zo goed wat nou precies die trillingen veroorzaakt. Soms komt het omdat de bodem droog is of juist vochtig. Ook de soort bodem waar de trein overheen rijdt, is van invloed."

Kleine oogjes heeft ze, door de onderbroken slaap. "Maar ik wilde dit heel graag doen, want ik hoor dan wel de verhalen van de bewoners, maar dat is toch anders dan dat je het zelf ervaart."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.