Dierenvoedselbank kan alle baasjes helpen dankzij tijdelijk pand

18 juli 2022 om 18:00 • Aangepast 25 juli 2022 om 17:20
nl
Door gebrek aan ruimte staan zestig baasjes en hun huisdieren op de wachtlijst bij de dierenvoedselbank, maar binnenkort niet meer. Een Bossche ondernemer schiet tijdelijk te hulp door een ruimte aan te bieden in zijn magazijn. “Het ging allemaal heel snel. Dat had ik nooit verwacht”, zegt Shanon Schepens van de dierenvoedselbank. "Ik ben zo blij dat we eindelijk iedereen kunnen helpen."
Profielfoto van Megan Hanegraaf
Geschreven door

Vorige maand vertelde Huub uit Den Bosch dat hij door gezondheidsklachten noodgedwongen van een uitkering leeft. Daardoor kan hij zijn twee honden niet altijd geven wat ze nodig hebben. Hij meldde zich aan bij de dierenvoedselbank, maar kwam op een wachtlijst.

“Ik geef ze bijvoorbeeld een boterham met goedkope leverpastei uit de supermarkt, omdat ik dierenvoer niet altijd kan betalen. Dan hebben ze in ieder geval geen honger”, vertelde hij toen.

Huub uit Den Bosch met zijn twee honden (foto: Megan Hanegraaf).
Huub uit Den Bosch met zijn twee honden (foto: Megan Hanegraaf).

Omroep Brabant bracht Huubs verhaal en dat liet Brabanders niet onberoerd, getuige de vele mails en reacties op social media. Iedereen wil helpen. Huub kreeg tientallen zakken met hondenvoer en snacks.

“We kunnen eindelijk grote stappen maken.”

Een tijdelijke oplossing voor Huub was dus snel gevonden, maar voor de dierenvoedselbank niet. De huidige opslag in Gemonde is veel te klein en veel mensen kunnen het voer zelf niet ophalen, omdat ze geen vervoer hebben. Daarom was eigenaresse Shanon Schepens dringend op zoek naar een pand in Den Bosch.

Ze kreeg meerdere kleine opslagplekken aangeboden, zoals schuurtjes, garages en zelfs een aanleunwoning. Maar geen plek was groot genoeg als distributiecentrum. Tot een week geleden.

Een badkamerspecialist in Den Bosch, Korver Holland, bood haar een tijdelijke ruimte aan. “Een medewerker las bij Omroep Brabant dat wij op zoek waren naar een pand. Later belde de grote baas belde mij op en vroeg wat wij zochten”, zegt ze. “Een dag later ging ik kijken of de ruimte geschikt was. En dat was zo. Ik ben heel blij met deze tijdelijke oplossing, want nu kunnen we eindelijk grote stappen zetten.”

“Ik vind het fijn dat het voer nu op de juiste plekken komt.”

De komende zeven tot acht maanden mag Shanon gebruik maken van het magazijn én een inpakruimte. Daar kan ze samen met een aantal vrijwilligers het dierenvoer en de snacks inpakken en meegeven aan cliënten.

“Het werk wordt minder arbeidsintensief. We hoeven minder te sjouwen, omdat we hun stellages en heftrucks mogen gebruiken. Ook zullen we minder vaak naar grote uitgiftepunten rijden, omdat we nu op één centraal punt het voer kunnen uitdelen.”

Daardoor kunnen ook de baasjes op de wachtlijst eindelijk worden geholpen. “Als we genoeg donaties krijgen, is er voer genoeg, dus ik vind het fijn dat het nu eindelijk op de juiste plekken komt.”

Hoewel Shanon beseft dat deze oplossing maar tijdelijk is, is ze positief. “Wij krijgen al het voer gedoneerd. Maar mensen betalen er per maand vijf euro voor. Ik hoop dat we nu nog verder kunnen groeien en zo meer inkomsten krijgen. Op die manier kunnen we hopelijk na zeven of acht maanden zelf iets huren.”

Cliënten kunnen zich per direct aanmelden. Shanon hoopt dat iedereen vanaf september structureel hulp krijgt.

LEES OOK: Huub kan voer voor zijn hondjes niet meer betalen, maar krijgt amper hulp

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!